The Silence of the Lambs (1991) recensie

The Silence of the LambsIn de jaren ’80 schreef Thomas Harris de eerste boeken waarin het kwaadaardige personage Dr. Hannibal Lecter een hoofdrol opeist. De maniakale psychiater die niet alleen hoogbegaafd is, maar ook zijn slachtoffers vakkundig om zeep helpt en opeet. In de media werd hij dan ook al snel Hannibal The Cannibal genoemd. In 1986 werd de rol in de boekverfilming Manhunter ingevuld door Brian Cox, maar voor het vervolg The Silence of the Lambs werd Anthony Hopkins gestrikt om in de huid te kruipen van Dokter Lecter.

Clarice Starling (Jodie Foster) is een FBI-agente in opleiding en ze krijgt van haar mentor Jack Crawford (Scott Glenn) de opdracht om de opgesloten psychiater Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) te ondervragen. Met als doel om meer inzicht te krijgen in de psyche van een seriemoordenaar en de opgedane kennis te gebruiken om een profielschets te maken van de actieve seriemoordenaar Buffalo Bill. Maar Lecter heeft niet de intentie om vrijwillig de gewilde informatie prijs te geven. In ruil voor haar persoonlijke verhaal krijgt Starling de informatie die zei het liefst wilt hebben. Informatie om Buffalo Bill op te sporen en te arresteren.

Hannibal Lecter, M.D.
Hannibal Lecter is misschien wel één van de meest interessante literaire figuren die ooit op papier zijn gezet. De charismatische aristocraat is beleefd en met een goede smaak voor bijzondere gerechten. Maar zijn duistere kant zorgt ervoor dat hij niet alleen levensgevaarlijk, maar ook uitermate angstaanjagend is. Met zijn doordringende blik en rustige anekdotes, jaagt hij menig mens de stuipen op het lijf. Terwijl hij het liefst lichaamsdelen van zijn slachtoffers in zijn gerechten verwerkt en nuttigt. Door het meer dan sublieme acteerwerk van Anthony Hopkins is het personage uitstekend tot leven gewekt, maar ook met dank aan de wijze hoe regisseur Jonathan Demme het boek heeft verfilmd verdient alle lof.

Chemie
De chemie tussen Hopkins en de jonge Jodie Foster is overduidelijk aanwezig en met een wederzijdse respect ontstaat er een onwaarschijnlijke vriendschap tussen de FBI-agente in spe en de seriemoordenaar. De dialogen zijn onderhoudend en spannend en als kijker zit je op het puntje van je stoel. Afvragend of Hannibal de jonge Agent Starling de helpende toereikt of een psychologisch spelletje met haar speelt. De gesprekken tussen Lecter en Clarice worden afgewisseld met spannende momenten waarin de FBI jaagt op Buffalo Bill. Ted Levine speelt de rol van de actieve seriemoordenaar meer dan uitstekend hoewel hij toch een beetje op de achtergrond blijft. Want Jodie Foster en Ahtony Hopkins zijn toch echt de sterren van de spannende thriller The Silence of the Lambs.

Waardering: 4.5 uit 5.