The Shining

The Shining (1997) recensie

The ShiningThe Shining van auteur Stephen King wordt omschreven als de beste horror roman die er ooit is geschreven. Het is wellicht ook niet zo vreemd dat King niet tevreden is met de originele verfilming uit 1980 met Jack Nicholson in de hoofdrol. Omdat naar zijn mening regisseur Stanley Kubrick het verhaal teveel heeft aangepast. Daarom prefereert de geroemde schrijver de miniserie die in 1997 verscheen. Hoewel veel liefhebbers en critici het daar niet mee eens zijn.

Jack Torrance (Steven Weber) is genoodzaakt om een baan als beheerder van het Overlook Hotel aan te nemen als hij is ontslagen als leraar. Door zijn alcoholverslaving en agressie worstelt hij met zijn woede-uitbarstingen, maar inmiddels heeft hij afscheid genomen van de fles. Om de rust op te zoeken en om aan zijn toneelstuk te werken, gaat hij samen met zijn vrouw Wendy (Rebecca De Mornay) en zoontje Danny (Courtland Mead) naar het verlaten en afgelegen hotel. Waar de rust van korte duur is als de geesten van het Overlook Hotel ontwaken zodra de gasten en de medewerkers zijn vertrokken.

Uitwerking
Met een speelduur van meer dan 4 uur is de miniserie een stuk langer dan de film. Daarom is er ook tijd genoeg om het verhaal beter uit te werken. Stephen King was nauw betrokken bij de productie en hij is in de slotfase zelfs te zien als de dirigent van de spookband. In The Shining staat de moeilijke periode waar het gezin mee te maken heeft als Jack worstelt met zijn alcoholverslaving centraal. Regisseur Mick Garris bouwt langzaam op naar een zenuwslopende climax terwijl de spanningen onder de gezinsleden steeds verder toeneemt. De balans tussen het drama en de spannende momenten is dan ook op orde.

Minpuntjes
Toch zijn er ook een aantal minpuntjes te noemen zoals de inconsistentie in het acteerwerk. Bij vlagen komen de dialogen te geforceerd over hoewel Steven Weber in de slotfase zich laat gelden als hij zijn eigen familie te lijf gaat met een hamer. Daarnaast zijn er een aantal visuele effecten die anno 2020 echt niet meer door de beugel kunnen, maar ik mag niet vergeten dat het budget van een dergelijk televisieproduct vele malen lager lag dan bij de productie van een speelfilm. Onderaan de streep verdient de miniserie dan ook een dikke voldoende op het rapport en ik vind het één van de betere verfilmingen van een Stephen King roman. Hoewel ik ook in alle eerlijkheid moet zeggen dat het fenomenale acteerwerk van Jack Nicholson in het origineel op geen enkele wijze te evenaren is.

Waardering: 3.5 uit 5.