The Shape of Water (2017) recensie

The Shape of WaterBijna twee jaar geleden sprak ik met acteur Doug Jones op Dutch Comic Con en hij kon toen al vertellen dat hij met een uiterst geheim project van Guillermo Del Toro bezig was. Een project dat nu eindelijk in de bioscoop verschenen is. The Shape of Water is al door veel filmliefhebbers en critici positief ontvangen en met maar liefst dertien Oscarnominaties op zak wordt dit wellicht één van de beste films van dit jaar. Ik heb eveneens genoten van deze bijzondere film die een aangename mix van fantasy en romantiek bevat.

Doug Jones speelt als het vreemd uitziende wezen een hoofdrol in The Shape of Water, maar alle ogen zijn toch wel gericht op de unieke acteerprestaties van actrice Sally Hawkins. Zij speelt de rol van de stomme schoonmaakster Elisa Esposito die vanaf het eerste moment een sterke connectie heeft met het wezen dat door de onsympathieke Richard Strickland (Michael Shannon) gevangen wordt gehouden in een ondergrondse faciliteit. Elisa kweekt niet alleen een liefde voor hem, maar ze is ook vastberaden om hem uit zijn benarde situatie te bevrijden.

Laat het maar aan Guillermo Del Toro over om een sprookjesachtige film op het zilveren scherm te toveren. Niet alleen de decors en de bijpassende muziek maken The Shape of Water uniek, maar ook de doeltreffende make-up effecten en special effects zorgen in combinatie met het emotionele verhaal en de overtuigende acteerprestaties voor een heerlijke kijkervaring. Op sommige momenten is er zelfs een vorm van spanning aanwezig en als kijker leef je mee met Elisa en haar vrienden die er dan ook alles aan doen om het wezen te bevrijden.

Dat The Shape of Water een nominatie of twee gaat verzilveren lijkt mij een duidelijk zaak. Ondanks dat ik weinig waarde hecht aan het oordeel van de Academy, moge het duidelijk zijn dat het vakwerk van Del Toro, die eerder verantwoordelijk was voor het betoverende Pan’s Labyrinth, gewaardeerd wordt. En door de unieke mix van elementen zal de film een enorm breed publiek aanspreken. Of je nu een liefhebber bent van romantische sprookjes of niet.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

4 thoughts to “The Shape of Water (2017) recensie”

1. Paul, persoonlijk vond ik dit één van de mooiste films van de laatste jaren. De prachtige combinatie van muziek, decors, sfeerschepping en schitterende acteerprestaties maken dit nu al mijn favoriete film van het jaar.