The Shape of Water

The Shape of Water (2017) recensie

The Shape of WaterMet het indrukwekkende Pan’s Labyrinth heeft filmmaker Guillermo Del Toro menig hart van filmliefhebbers veroverd. De Spaanse sprookjesfilm bevat niet alleen een betoverend verhaal en een sterke cast, maar ook verbluffende special en make-up effects. Eigenschappen die ook voor het succes van de fantasy The Shape of Water zorgen. Inmiddels positief bekritiseerd en bekroond en vanaf deze week verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Een mooi moment om één van Del Toro’s meesterwerken te herzien.

The Shape of Water draait om de verboden liefde tussen Elisa (Sally Hawkins) en het vreemd uitziende wezen (Doug Jones) dat door de onsympathieke Richard Strickland (Michael Shannon) gevangen gehouden wordt in een ondergrondse faciliteit van de overheid. De schoonmaakster komt tot de ontdekking dat het wezen door velen wordt gezien als een wild beest dat achter slot en grendel hoort, maar zij ziet meer in hem. Vanaf het eerste moment is er een sterke connectie tussen hen, wat Elisa ertoe beweegt om haar nieuw verworven vriend uit zijn benarde situatie te bevrijden.

Het verhaal bevat meerdere lagen. Niet alleen de verboden liefde tussen Elisa en het wezen staat centraal, maar de film gaat tevens over acceptatie en de bekrompenheid van de mens. De destructieve neiging om iets te vernietigen als iets of iemand als onnatuurlijk of vreemd gezien wordt. Vooral door Michael Shannon’s sterke invulling van de rol van Strickland zorgt ervoor dat je jezelf schaamt voor het gedrag van je soortgenoot. Terwijl je meeleeft met Elisa’s strijd tegen haar handicap en haar gevoelens voor het wezen. Een onbeschrijfbare fysieke aantrekkingskracht en connectie die zonder woorden tot stand komt.

The Shape of Water is dan ook mooi en zielig. De film laat de kijker worstelen met zijn emoties. Het ene moment is er ruimte voor romantiek terwijl je het volgende moment wordt gevuld moet woede. Vooral als Strickland opnieuw alles uit de kast trekt en zijn gezin verwaarloosd om zijn doel om het wezen te vernietigen te vervullen. Maar ook de egoïstische acties van Elisa roepen soms een emotie van boosheid op. Vooral als zij haar beste vriend laat vallen als een baksteen wanneer zij emoties voor het wezen ontwikkelt. Het moge dan ook duidelijk zijn dat The Shape of Water iets meer is dan een romantisch sprookje en tot op heden één van de betere films van het jaar is.

Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL