The Shallows

The Shallows (2016) recensie

Ik was wel weer toe aan een goede haaienfilm, want in de afgelopen jaren hebben wij het moeten doen met de Sharknado-films die allesbehalve geweldig zijn. Met de Spaanse regisseur Jaume Collet-Serra aan boord had ik er wel vertrouwen in, want hij regisseerde ook vermakelijke en spannende films zoals Orphan en Unknown. Of The Shallows dan die haaienfilm is waar ik op zat te wachten lees je in mijn recensie.

Een groot pluspunt van de film is de hoofdrol voor de mooie Blake Lively die dan ook tot groot genoegen van haar aanbidders grotendeels in een bikini rondloopt. Of beter gezegd, op een eenzaam rotsje ligt te wachten totdat er hulp komt. Maar hoe is zij toch op dat stukje land terechtgekomen en waarom vertrekt ze niet? Een rustig surftochtje in een afgelegen baai loopt voor haar uit in de een nachtmerrie als zij midden in het territorium komt van een bloeddorstige witte haai.

Vanaf dat moment is het game on! Het door Lively gespeelde personage Nancy wordt in haar been gebeten en een aantal meters meegesleurd, maar ze weet de aanval van de haai te overleven. Gewond en in angst weet zij aan de haai te ontsnappen en belandt zij op één van de rotsjes die nog net boven het kristalheldere water uitsteken. En dan is het wachten op de redding of de vloed die gepaard zal gaan met het onvermijdelijke einde van de avontuurlijke blondine. Helaas is dat ook het enige dat The Shallows een beetje spanning maakt.

Maar je ziet eigenlijk van mijlenver al aankomen hoe The Shallows gaat aflopen en dat is toch ontzettend jammer. De grootste pluspunten zijn dan toch de acteerprestaties van Blake Lively die het helemaal niet onaardig doet als Nancy en de film prima in haar eentje weet te dragen, de prachtige beelden van de omgeving en de overtuigende CGI animaties. De haai ziet er geweldig uit, maar is naar mijn mening ook te weinig in beeld om zich echt te laten gelden. Met als resultaat een film die in een rustig tempo voortkabbelt en op het gebied van actie en spanning eigenlijk weinig te bieden heeft.

Score: 6,0

6 gedachten over “The Shallows (2016) recensie