The Secret Man (2017) recensie

The Secret ManPolitieke dramafilms zijn er in overvloed. Zowel goede als slechte. The Secret Man van regisseur Peter Landesman hangt er een beetje tussenin. Het drama dat de oorspronkelijke titel Mark Felt: The Man Who Brought Down The White House, bevat het interessante verhaal over Mark Felt. De FBI-agent en J. Edgar Hoover’s assistent die er jarenlang van verdacht werd dat hij Amerika’s beroemdste klokkenluider Deep Throat was en verantwoordelijk was voor President Nixon’s ontslag. In een onderhoudende doch ietwat saaie film wordt zijn levensverhaal verteld. Met in de hoofdrol Schindler’s List-acteur Liam Neeson als de vervloekte FBI-agent.

Onder het gezag van J. Edgar Hoover heeft de Federal Bureau of Investigation altijd zelfstandig geopereerd. Zonder de invloeden van het Witte Huis wisten zij tientallen zaken op te lossen en criminelen in de kraag te vatten hoewel de gevreesde directeur ook verdacht werd van het verzamelen van gevoelige informatie over Amerikaanse politici. Na zijn plotselinge overlijden staat zijn assistent Mark Felt (Liam Neeson) er in zijn eentje voor. Met een nieuwe door de Amerikaanse overheid aangewezen leider, ziet Felt hoe de FBI van een zelfstandig opererend orgaan transformeert in een organisatie waarvan de touwtjes in handen komen van de Nixon overheid.

Voor de patriottische Felt is dat meer dan reden genoeg om het heft in eigen handen te nemen. Zeker wanneer Nixon vlak na de herkiezingen betrokken raakt bij het Watergate-schandaal dat door de FBI wordt onderzocht. Hij besluit om gevoelige informatie naar de pers te lekken zodat het metaforische kaartenhuis in elkaar zakt. Tot op de dag van vandaag wordt Felt nog steeds gezien als de beroemdste klokkenluider uit de Amerikaanse geschiedenis hoewel hij dat pas vlak voor zijn dood toegaf. Hoewel het waargebeurde verhaal interessant en zelfs indrukwekkend te noemen is, schiet The Secret Man op een aantal vlakken tekort.

Het grootste manco is wellicht dat de focus teveel op Mark Felt ligt. Ondanks dat Liam Neeson de rol van de doortastende en zichtbaar aangeslagen assistent-directeur van de FBI uitstekend invult, mist Landesman film de nodige vaart en spanning. Soms springt men ook van de hak op de tak en belangrijke delen in de tijdlijn worden overgeslagen om maar binnen een speelduur van 120 minuten te kunnen blijven. Wat jammer is, want het verhaal had naar mijn mening toch veel beter uitgewerkt mogen worden. The Secret Man voldoet dus niet een de kwaliteitseisen die ik bij een politiek drama verwacht hoewel Neeson’s acteerwerk geprezen mag worden.

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.

2.5