The Seasoning House

The Seasoning House (2012) recensie

The Seasoning HouseAls filmliefhebber verdiep ik mij in hoe ik films kan consumeren. Hoewel ik nog van de oude stempel ben en mijn films het liefst op DVD of Blu-ray Disc kijk, sta ik ook open voor video on demand en streamingdiensten. Zo kwam ik laatst ThrillFlix op het spoor. Een streamingdienst die tevens in Nederland verkrijgbaar is een breed assortiment te bieden heeft in non-mainstream films. Met een overduidelijke focus op het horrorgenre en thrillers. The Seasoning House van regisseur Paul Hyett is zo’n film die in beiden categorieën thuishoort.

Angel (Rosie Day) is een doofstom meisje dat na de burgeroorlog wordt verkocht aan een ondergronds bordeel. Waar zij aan de slag gaat als beheerder en zich ontfermt over de jonge vrouwen die tegen hen wil in worden verkracht door mannen die daarvoor betalen. Wat de bordeelhouder niet weet is dat Angel een manier heeft gevonden om vrij rond te bewegen door het pand. Door handig gebruik te maken van de luchtschachten en de ruimtes tussen de muren. Zo kan ze niet alleen de hulpeloze slachtoffers moeiteloos bereiken, maar heeft zij ook de mogelijkheid om aan deze hel te ontsnappen.

Nu is The Seasoning House niet een horrorfilm pur sang, maar het concept is zowel luguber als huiveringwekkend te noemen. Het is afgrijselijk om te zien hoe de tienermeisjes worden verhandeld als producten en tegen hen wil in worden misbruikt door smerige mannen. Gelukkig blijven extreem expliciete beelden de kijker bespaard, maar de film weet je wel een onbehagelijk gevoel te bezorgen. Des te meer is daar de steun voor de jonge Angel die op het eerste oog een onschuldig meisje lijkt, maar uiteindelijk een rol van betekenis gaat spelen in het einde van het ondergrondse bordeel.

Het acteerwerk is dan ook op orde. Ook dat van de jonge meisjes en diens belagers, want het lijkt mij een pittige klus om in dergelijke scènes te spelen. Ik kan mij er gelukkig niets bij voorstellen. Rosie Day speelt de rol van Angel voortreffelijk terwijl Sean Pertwee als haast het enige bekende gezicht overtuigt in de rol van één van de eigenaren van het bordeel. Dat neemt niet weg The Seasoning House een onplezierige film is die choqueert en op het gebied van vermaak weinig te bieden heeft. Een film die zich makkelijk bij controversiele titels zoals A Serbian Film, Martyrs en Hunger mag scharen. En daarmee ook niet geschikt is voor iedereen.

2