The Rock (1996) recensie

The RockDe laatste jaren heeft Nicolas Cage nog maar weinig goede rollen gespeeld, maar dat is weleens anders geweest. Vooral in de jaren ’90 heeft de acteur zich van zijn beste kant laten zien. Zo ook in 1996 toen hij de rol van biochemicus specialist Stanley Goodspeed voor zijn rekening nam in de bombastische actiefilm The Rock. Tot op de dag vandaag een van de betere films die regisseur Michael Bay in zijn carrière heeft geregisseerd.

In The Rock krijgt Goodspeed de opdracht om een team van Navy Seals te ondersteunen in een levensgevaarlijke operatie om de muitende Generaal Francis X. Hummel (Ed Harris) en zijn leger tot een halt toe te roepen. Om de ogen van de Amerikaanse overheid te openen heeft Hummel en zijn mannen de voormalige gevangenis Alcatraz bezet en hij dreigt de inwoners van San Francisco te bombarderen met een levensgevaarlijk gifgas als zijn eisen niet ingewilligd worden.

Samen met de Seals en de voormalige Britse spion Mason (Sean Connery) moet hij de raketten met het VX-gas ontmantelen en de gijzelaars bevrijden. In een spectaculaire en op een aantal momenten weergaloze actiefilm zien we hoe Goodspeed en Mason het samen opnemen tegen de krankzinnige soldaten die bereid zijn om dood en verderf te zaaien. Hoe belachelijk het soms ook is, The Rock garandeert amusement van hoog niveau. Je verveelt je geen seconde terwijl er ook ruimte is voor foute oneliners en humor.

Aan diepgang ontbreekt het dan wel een beetje ondanks dat hoofdrolspelers Nicolas Cage, Sean Connery en Ed Harris prima acteren. Dat mag echter niet als minpunt worden gezien, omdat de door Michael Bay geregisseerde film niets meer dan een overweldigend spektakel is. Een kwalitatief goede actiefilm met mooie special effects die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Ik verlang ook dan weer naar de tijd dat dit soort films als toppers werden beschouwen, maar in het huidige speelveld van films over superhelden en films vol met verbluffende CGI-animaties is het voor een film als deze lastig om het hoofd boven water te houden.