The Rizen

The Rizen (2017) recensie

The RizenAls liefhebber van goed foute horrorfilms ben ik blij dat filmdistributeurs en uitgevers zoals Source 1 Media de moeite nemen om de werken van relatief onbekende filmmakers op DVD en Blu-ray Disc uit te brengen. Hoewel ik mij nooit laat leiden door de korte samenvatting, maar eerder door de smerige doch uitnodigende covers. Bij The Rizen van regisseur en scenarist Matt Mitchell was dat niet anders. Ik laat me in die situaties graag aangenaam verrassen. Maar is de horrorfilm daarin ook geslaagd?

De film begint mysterieus in de donkere gangen van een militair complex. De zojuist ontwakende mensen weten niet wat er aan de hand is of hoe zij in het doolhof van beton zijn belandt. Het heeft niet lang nodig voordat ze het doelwit worden van bloeddorstige wezens die in het complex verblijven. Alleen door samen te werken kunnen zij dit bloedstollende avontuur overleven. Maar niets is wat het lijkt en dan is er nog altijd de vraag of één van hen geen dubbele agenda heeft.

The Rizen heeft zijn momenten en met overtuigende make-up effecten krijgt de liefhebber van het horrorgenre en paar onsmakelijke beelden voorgeschoteld. Toch is de B-film een beetje langdradig. Het matige acteerwerk zorgt voor geforceerde dialogen en als kijker krijg je nooit het idee dat ze ook echt bang zijn voor het gevaar wat er in de gangen schuilt. Het beklemmende sfeertje ontbreekt volledig hoewel het concept zeker de potentie heeft om een film zoals Alien of Event Horizon uit de grond te stampen.

Maar dat vergelijk mag zeker niet plaatsvinden, want Mitch Mitchell heeft niets meer dan een zeer matige horrorfilm afgeleverd. De cover heeft dus weliswaar zijn werk gedaan en mijn nieuwsgierigheid gewekt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. The Rizen is voor de nieuwsgierige filmliefhebber sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD die helaas geen bonusmateriaal bevat.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.