The Revenant

The Revenant (2015) recensie

Het is niet ondenkbaar dat de beste film van 2016 al vroeg in het jaar in de bioscoop verschijnt, want met 3 Golden Globes en met maar liefst 12 Oscarnominaties op zak kan The Revenant weleens dé film van het jaar worden. Nu hecht ik persoonlijk weinig waarde aan de felbegeerde prijzen die in februari weer worden uitgereikt, maar ik was wel erg nieuwsgierig naar de door Alejandro González Iñárritu geregisseerde film. Niet alleen om het feit dat deze regisseur ook verantwoordelijk is voor de mooie film Babel en de indrukwekkende dramafilm Birdman, maar ook vanwege het feit dat Leonardo DiCaprio en Tom Hardy de hoofdrollen spelen.

Het begin van de avontuurlijke dramafilm is fenomenaal te noemen door de 20 (!) minuten durende actiescènes die in een take is opgenomen. Waanzinnig! Pelsjagers Glass (Leonardo DiCaprio), Fitzgerald (Tom Hardy) en hun reisgenoten slaan op de vlucht als zij worden opgejaagd door indianen en in deze spectaculaire opening worden expliciete beelden van grof geweld en bloederige verwondingen niet geschuwd. De toon is gezet en ik kan alleen nog maar hopen op een vervolg dat de opening evenaart al dan niet overtreft. Maar de film neemt op dat moment een andere wending.

Een handjevol pelsjagers weten de bloederige aanslag van de indianen te overleven, maar er is weinig tijd om van dit heftige vuurgevecht bij te komen als de pelzen die zij vervoeren beginnen te rotten. De groep is verdeeld over het bepalen van de strategie om met weinig middelen en voedsel de lange reis voort te zetten. En terwijl het gekibbel voortduurt wordt navigator Glass aangevallen door een beer en door zijn reisgenoten voor dood achtergelaten. Maar de pelsjager weet op miraculeuze wijze de aanslag op zijn leven te overleven hoewel hij ernstig gewond is. En de woeste wildernis die op hem wacht en met de wetenschap dat de groep vijandige indianen nog steeds de pelsjagers op het spoor zijn, verkleinen zijn overlevingskansen met de minuut.

Hoewel de film na die spectaculaire opening iets minder spektakel bevat, verveelt The Revenant geen minuut. Het is mede te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van Leonardo DiCaprio dat de film over Glass’ haast onmogelijk opgave om met zijn verwondingen de wildernis te overleven indrukwekkend is. En ik vind het bijzonder knap dat The Wolf of Wall Street-acteur de film grotendeels in zijn eentje draagt. Desalniettemin speelt ook Tom Hardy de rol van de zelfzuchtige en keiharde pelsjager Fitzgerald enorm goed en in de slotfase krijgt zijn personage ook een grotere rol toebedeeld. Maar ik ga niet verklappen hoe dit verder aansluit op het verhaal.

Naast het solide acteerwerk focust de filmmaker zich vooral op het in beeld brengen van de prachtige doch verraderlijke wildernis waar het gevaar continu op de loer ligt. Het is betoverend en tegelijkertijd angstaanjagend. Ook de kostuums zien er authentiek uit terwijl de CGI-animaties zeer overtuigend zijn. Vooral de scène waarin Glass wordt aangevallen door een reusachtige beer is verbluffend te noemen, maar deze momenten zijn slechts op een hand te tellen. Ondanks deze pluspunten blijft het briljante acteerwerk van Leonardo DiCaprio de voornaamste reden dat The Revenant als een topper bestempeld mag worden. En ik zou het leuk vinden voor de filmster als hij dit jaar dan eindelijk het felbegeerde gouden beeldje op zijn schoorsteenmantel mag plaatsen.

8 gedachten over “The Revenant (2015) recensie

1. Ik ben gisteren geweest en voor mij was het één van de meest overweldigende filmervaringen die ik ooit had. En niet alleen DiCaprio, maar ook de rest van de cast is indrukwekkend te noemen. De cinematografie is adembenemend en de soundtrack past perfect bij het verhaal. Een zeldzaam meesterwerk, wat mij betreft. Recensie volgt…

2. Schitterende film die op visueel vlak verbluffend is. DiCaprio is goed op dreef in een ware tour de force maar ik moet ook zeggen dat ik niet geraakt werd door The Revenant. Vond hem niet zo meeslepend als ik aanvankelijk verwacht had.