The Revenant

The Revenant (2015) Blu-ray Disc recensie

Hij heeft er eventjes op moeten wachten, maar Leonardo DiCaprio heeft in februari dan eindelijk de felbegeerde Academy Award gewonnen voor de hoofdrol in The Revenant. Het is niet de enige prijs die de door Alejandro G. Iñárritu geregisseerde film in de wacht sleepte, want ook de Oscars voor beste regie en beste cinematografie gingen naar The Revenant. Na een succesvolle draaiperiode in de Nederlandse bioscopen verschijnt deze nu op DVD en Blu-ray Disc en ik vind het dan ook een mooi moment om de film weer te herzien en een oordeel te geven over de Blu-ray Disc.

De eerste keer wist ik niet zo goed wat ik van The Revenant moest verwachten, maar ik had in alle eerlijkheid een iets spectaculairdere film verwacht. Ondanks dat bestempelde ik de film als een topper, want het staat als een paal boven water dat de regisseur een fantastische en onderhoudende film heeft gemaakt. Bij de tweede keer wist ik dan ook wat ik kon verwachten en dan kijk je toch met andere ogen naar een film. Deze keer had ik dan ook nog meer aandacht voor de prachtige beelden van de wildernis waarin de aangeslagen pelsjager Hugh Glass probeert te overleven.

Leonardo DiCaprio speelt de rol van deze man geweldig en hij draagt de film grotendeels in zijn eentje. Ik vind dat een enorme knappe prestatie en het is dan ook meer dan terecht dat hij deze keer wel zijn Oscarnominatie heeft verzilverd. Het spelen van Hugh Glass was niet alleen een mentale, maar ook een fysieke uitdaging voor de Titanic-acteur die zelfs in het karkas van een paard kroop, omdat zijn personage Glass in de dodelijke ijskou moest zien te overleven. Dan ga je naar mijn mening toch wel ver om de kijker te imponeren, maar daar slaagt hij wel volledig in.

Naast het fantastische acteerwerk van de The Wolf of Wall Street-acteur verdienen ook Tom Hardy, Domhall Gleeson en Will Poulter alle lof voor de zeer overtuigende acteerprestaties die zij leveren. Hardy imponeert als de zelfzuchtige en keiharde pelsjager John Fitzgerald en zijn personage eist in de slotfase een hoofdrol op. Hoe dat verder aansluit op Glass’ uitputtende overlevingstocht door de wildernis en het verhaal ga ik natuurlijk niet verklappen.

Alejandro G. Iñárritu heeft met The Revenant een avontuurlijke dramafilm gemaakt die niet alleen succes geniet door de sterke acteerprestaties, maar ook door de adembenemende beelden van het woeste landschap en de prachtige visuele effecten. Als kijker wordt je meegenomen naar het begin van de negentiende eeuw en het bewonderenswaardig te noemen dat men dit tijdperk heeft weten vast te leggen. Naar mijn mening is het dan ook haast verplicht om deze in High-Definition op Blu-ray Disc te zien. Deze versie bevat een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en dat zorgt voor een geweldige kijkervaring. De liefhebber zou er nog voor kunnen kiezen om de 4K Ultra HD Blu-ray Disc in huis te halen, maar voor deze schijf heeft men wel op zijn minst een 4K televisie nodig en een 4k Ultra HD Blu-ray speler. Kwalitatief gezien zal deze versie het winnen van de normale Blu-ray Disc, maar ik ben meer dan tevreden met de zeer nette release van 20th Century Fox die ook een fotogalerij met stilstaande beelden uit de film en een vierenveertig minuten documentaire over het filmproces bevat.

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

8 gedachten over “The Revenant (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Dan misschien maar een keer op die manier. En dat kan idd wel even duren. Belangrijke films doen er bijna twee jaar over kwam ik laatst achter.