The Rental

The Rental (2020) recensie

The RentalThe Rental is een zenuwslopende horror/thriller van de debuterende regisseur Dave Franco. Die niet alleen ook het verhaal schreef, maar ook bekend is als het broertje van James Franco en van de rollen in films, zoals Bad Neighbours en Now You See Me. De grote vraag is natuurlijk of hij ook als scenarist en filmmaker weet te overtuigen.

Het verhaal begint bij businesspartners Dan (Dan Stevens) en Mina (Sheila Vand). Die besluiten om de drukke periode af te sluiten met een weekendje weg, maar dat is vragen om problemen. Hoewel Dan gelukkig getrouwd is met Michelle (Allison Brie) en Mina een relatie heeft met Dan’s broer Josh (Jeremy Allen White), is het overduidelijk dat er tussen hen meer speelt. En tijdens het weekendje weg gaat het ook goed mis. Als Michelle vroeg naar bed gaat en Josh met een kater op de bank ligt. Dan en Mina gaan over de scheef, maar hun avontuurtje is de minste zorg die ze hebben wanneer blijkt dat het huisje dat zij hebben gehuurd uitgerust is met tientallen surveillance camera’s.

Franco weet zijn verhaal goed op te bouwen hoewel, een aantal zaken wel erg voor de hand liggen en niet als een verrassing komen. Toch brengt hij de kijker aan het twijfelen. Interessante personages, zoals de racistische huisbaas Taylor (Toby Huss), zorgen ervoor dat je twijfelt aan wie verantwoordelijk is voor de penibele situatie waarin de gasten terecht zijn gekomen. Het is dan ook jammer dat zij uiteindelijk belaagd worden door een gemaskerd figuur. Hoewel, het een dappere poging is om in het spoor te blijven van soortgelijke horrorfilms, slaagt Franco er niet in om echt een memorabele killer neer te zetten.

Enfin, als dat alles is om over te zeuren, is het prima. The Rental is gewoon een hele vermakelijke film die van het begin tot het einde boeit. Te danken aan de opbouw van het verhaal, de spanning en het solide acteerwerk. Waarin Allison Brie zich toch ook van een andere kant laat zien dan die van een goedlachse en komische dame die veelal in romantische komedies haar opwachting heeft gemaakt. Franco’s debuut is vanaf deze week zowel digitaal als op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar.

3.5