The Relic

The Relic (1997) recensie

De inmiddels gepensioneerde filmmaker Peter Hyams heeft in zijn bescheiden carrière een aantal vermakelijke films gemaakt. Daaronder de futuristische actiefilm Timecop, de actiethriller Sudden Death en het mysterieuze End of Days. Ruim 20 jaar geleden creëerde hij ook de monsterfilm The Relic waarin een afzichtelijk wezen de bezoekers van het historisch museum de stuipen op het lijf jaagt. Tevens een horrorfilm die zich mag scharen bij het rijtje van onderhoudende films die Hyams heeft gecreëerd.

Detective Vincent D’Agosta (Tom Sizemore) staat voor een groot raadsel als er een vrachtschip zonder bemanningsleden in de haven wordt aangetroffen. Maar zijn aandacht wordt opgeëist door een mysterieuze moordzaak in het historisch museum. Wanneer één van de bewakers wordt onthoofd, sluit D’Agosta het museum hermetisch af. Hij vermoedt dat de dader nog steeds aanwezig is en wellicht plannen heeft om meer slachtoffers te maken. Maar hij komt al snel tot de ontdekking dat er een malicieus wezen ronddwaalt dat een ongekende honger naar de hersenen van de mens heeft.

Monsterfilm

Zoals geschreven is The Relic een monsterfilm. En een zeer onderhoudende welteverstaan. Tom Sizemore en Penelope Ann Miller spelen de rollen van detective D’Agosta en wetenschapper Margo Green uitstekend en slaan de hand ineen om het afschuwelijke wezen tot een halt toe te roepen. Wat Hyams uitstekend heeft gedaan is het rustig opbouwen van de spanning en de zenuwslopende momenten en gruwelijke beelden af te wisselen met wat humor. Iets wat ook uitstekend heeft gewerkt in de eerder genoemde films.

Special Effects

Voor een film die al meer dan 20 jaar oud is zijn de special effects prima te noemen. Het wezen is indrukwekkend en angstaanjagend terwijl de beelden van zijn bloedvergieten niet worden geschuwd. Wat mij wel opviel is dat de belichting soms wat te wensen overlaat en dat een aantal fragmenten lastig te volgen zijn. Maar dat minpunt neem ik graag voor lief, want The Relic behoort zeker tot één van de films waar ik met veel plezier naar kijk. De film verdwijnt dan ook eens in de zoveel jaar in de DVD speler.

The Relic

Waardering: 3 uit 5.