The Rain (2018) recensie

The RainAls liefhebber van verhalen die zich afspelen in een post-apocalyptische wereld sprong ik een gat in de lucht toen recentelijk de eerste Deense Netflix Original The Rain aan het aanbod van de streamingdienst werd toegevoegd. Een serie met 8 spannende afleveringen van circa 35 minuten die zich afspeelt in Denemarken en waar de wereldbevolking grotendeels is overleden door hevige regenval. Niet door verdrinking, maar door een agressief virus dat zich in de regendruppels bevindt. Slechts een handjevol overlevenden weten aan de regen te ontkomen terwijl de regenbuien niet het enige gevaar is waar zij voor moeten schuilen.

In de eerste aflevering maken wij kennis met Simone (Alba August) en Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnesen). Broer en zus die dankzij hun ouders verblijven in een afgesloten bunker van Apollon. Een organisatie waar hun vader werkzaam voor is. Terwijl hun vader besluit om het onderkomen te verlaten komt hun moeder door een samenloop van omstandigheden om het leven. Broer en zus zijn nu op elkaar aangewezen om deze verschrikkelijke situatie te overleven, maar de regen is niet het enige gevaar waar zij voor moeten schuilen.

Wanneer zij noodgedwongen de bunker moeten verlaten ontmoeten zij een groep overlevenden die op de vlucht zijn geslagen voor de zogenaamde ‘Vreemdelingen’. Zwaar bewapende soldaten die niet blikken of blozen bij het elimineren van de overgebleven bevolking als zij hen ervan verdenken besmet te zijn geraakt. Maar volgens Simone is er meer aan de hand. Een vermoeden dat hen in de richting van Apollon brengt. En ze zijn vastberaden om de regen en alle bijkomende gevaren te trotseren om te ontdekken wat er precies aan de hand is.

Een goede balans tussen het drama en de spanning zorgt voor een heerlijke kijkervaring. The Rain is een serie die doet denken aan genregenoten zoals The Walking Dead en The 100, maar dan zonder zombies of wraakzuchtige stamleden. Het acteerwerk is dik op orde terwijl de spanning goed opgebouwd wordt. Als kijker wil je evenals het gezelschap ontdekken wat er precies aan de hand is en waarom de regen een dodelijk virus bevat. Is het een boodschap van God of speelt Apollon nog een rol in het verhaal? Om dat te ontdekken moet je zelf maar Netflix aanslingeren, want ik ga niets verklappen. Het enige wat ik kan en wil zeggen is dat The Rain meer dan de moeite waard is.

• Serie