The Purge: Election Year

The Purge: Election Year (2016) recensie

The Purge verscheen in 2013 in de bioscoop en nog geen jaar later verscheen The Purge: Anarchy in de bioscoop. Een veel betere film als je het mij vraagt, omdat deze horrorfilm in tegenstelling tot zijn voorganger veel spannender en bloediger is. Daarom keek ik ook met veel plezier uit naar The Purge: Election Year dat oorspronkelijk als prequel over de eerste zuivering werd geschreven, maar een vervolg werd door de terugkeer van hoofdrolspeler Frank Grillo die in de door James DeMonaco geschreven en geregisseerde horrorfilm terugkeert als Leo Barnes.

Barnes krijgt deze keer als het hoofd van de beveiliging de taak om Senator Roan (Elizabeth Mitchell) te beschermen. Roan is de grootste tegenstandster van de jaarlijkse zuivering en dat maakt haar een doelwit van de voorstanders van het bloederige feest. Zeker gezien het feit dat dit jaar niemand immuniteit heeft en iedereen een slachtoffer kan worden van moordlustige mensen die zwaar bewapend en in kleurrijke en angstaanjagende outfits door de straten zwalken. Hoewel Barnes’ voorzorgsmaatregelen stand houden, loopt de politici gevaar als een speciale eenheid de afgesloten villa van de Senator weten binnen te dringen.

The Purge: Election Year is dan ook een vlotte film waarin veel gebeurd en de spannende momenten worden afgewisseld met huiveringwekkende beelden van smerige slachtpartijen. Naast Leo’s inspanningen om de Senator in leven te houden, lopen er nog een aantal kleinere verhaallijntjes zoals de confrontatie tussen de wraakzuchtige tiener Kimmy (Brittany Mirabile) en Joe (Mykelti Williamson), de eigenaar van de buurtsuper die eerder op de dag Kimmy en haar vriendinnetje uit zijn winkel heeft gezet. Mirabile speelt de rol van de krankzinnige moordenares voortreffelijk, maar het acteerwerk is sowieso wel op orde.

Ondanks dat moet The Purge: Election Year het vooral hebben van de spanning en de geweldige make-up effecten. Er is geen saai moment aanwezig en de film bevat een hoog tempo dat ook erg prettig is. En zeker voor een derde deel is deze film een meer dan geslaagde horrorfilm die in de buurt komt van zijn voorganger en in vergelijking ook beter is dan het eerste deel. Naar mijn mening mogen er dan ook meer Purge-films komen, maar daar is nu nog niets over bekend. Laten we hopen dat DeMonaco nog een keer de inspiratie vindt om de kijker opnieuw een vermakelijke film voor te schotelen.