The Purge: American Nightmare (2018) recensie

The Purge American NightmareIn 2013 verscheen de door James DeMonaco geschreven en geregisseerde horror/thriller The Purge in de bioscoop. Een zenuwslopende film die zich afspeelt in de nabije toekomst en waarin de Amerikaanse overheid is vervangen door de Founding Fathers. Leiders van het hervormde Verenigde Staten van Amerika die eens per jaar de zuivering organiseren. Gedurende dit jaarlijkse evenement zijn alle misdaden inclusief moord voor twaalf uur lang legaal. Een luguber doch interessant concept voor een bloederige horrorfilm die niet alleen drie vervolgdelen heeft, maar ook is gebruikt om er een serie van te maken.

James DeMonaco
Evenals de filmreeks is de serie afkomstig van bedenker James DeMonaco die blijkbaar nog veel meer over de jaarlijkse zuivering te vertellen heeft. Het is natuurlijk ook een interessant verhaal. Ondanks dat het idee om ieder jaar zwaarbewapend op pad te gaan om de mensen die je onrecht hebben aangedaan om zeep te helpen verontrustend is. Het levert in ieder geval zenuwslopende en bloederige momenten op. Iets dat prima past in het straatje van de liefhebbers van fictief bloedvergieten. Hoewel het in de serie er iets milder aan toegaat om het toegankelijker te maken voor een breed publiek, is ook het eerste seizoen van The Purge: American Nightmare bloedstollend te noemen.

De diepte in
Het voordeel van het verhaal over de jaarlijkse zuivering is dat je er als schrijver alle kanten mee op kunt, want je kunt iedere keer de focus verleggen op andere personages. Iets dat in de films The Purge, The Purge: Anarchy, The Purge: Election Year en The First Purge al gedaan is. Maar het nadeel van de relatief korte films is dat je nauwelijks een band met de hoofdprotagonisten kunt opbouwen. In de serie gaat dat prima, want je leeft tien afleveringen van circa 45 minuten met ze mee. Terwijl ze tijdens het jaarlijkse evenement er alles aan doen om deze huiveringwekkende nacht te overleven.

Daders en slachtoffers
In het eerste seizoen ligt zowel de focus op de daders als de slachtoffers. We volgen zakenvrouw Jane (Amanda Warren) die op deze avond een plan bedenkt om haar baas David (William Baldwin) om zeep te helpen, oud-militair Miguel (Gabriel Chavarria) die zijn zusje Penelope (Jessica Garza) probeert terug te vinden en het echtpaar Jenna (Hannah Emily Anderson) en Rick (Colin Woodell) die zij tijdens de jaarlijkse zuivering aansluiten bij het feest van de elite om een belangrijke zakendeal af te ronden. Maar zoals ook in de films wordt het al snel duidelijk dat er geen veilige havens zijn tijdens deze afschuwelijke nacht vol met dood en verderf.

Zeer onderhoudend
The Purge: American Nightmare is dan ook een onderhoudende serie die in kwaliteit zeker niet onderdoet voor de eerder verschenen films. Hoewel het gebrek aan expliciet bloedvergieten en onsmakelijke beelden als enige minpuntje mag worden gezien. Zenuwslopend is de serie des te meer. Gezien het feit er nu een mogelijkheid is om een band met de personages op te bouwen zit je aan de buis gekluisterd in de hoop dat zij deze nacht overleven. Of juist niet. Mede te danken aan het overtuigende acteerwerk en aan de flashbacks die worden toegepast zodat je als kijker meer te weten komt over deze personages. Het tweede seizoen is evenals een nieuwe film op komst en naar mijn mening zijn deze ook meer dan welkom.

The Purge: American Nightmare is vanaf nu verkrijgbaar in een kwalitatief goede Blu-ray boxset. Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

• Serie
4