The Prodigy (2019) recensie

The-Prodigy_ps_1_jpg_sd-lowEén van de engste films te allen tijde. Een uitspraak die ik tegenwoordig niet meer zo serieus neem, omdat ik de laatste keren enorm teleurgesteld de zaal uitliep toen deze marketingtruc werd toegepast. Hoewel de makers van The Prodigy niet pretenderen de engste film te hebben gemaakt, werd ik wel enorm nieuwsgierig door het feit dat een aantal scènes werden aangepast , omdat deze door het testpubliek als te eng werden bestempeld. Of dat het eindproduct ook ten goede is gekomen lees je in mijn recensie.

Sarah (Taylor Schilling) en John (Peter Mooney) zijn in extase als zij de trotse ouders worden van Miles (Jackson Robert Scott). Hoewel het jongetje als baby, peuter en kleuter wordt bestempeld als een genie door zijn rappe ontwikkelingen en hoge intelligentie, lijkt hij op een iets oudere leeftijd problemen te hebben. Tot grote zorgen van zijn moeder die het vermoeden heeft dat Miles het doelwit is geworden van negatieve bovennatuurlijke krachten. Terwijl ze driftig op zoek gaat naar de oplossing doet ze een afschuwelijke ontdekking die het leven van haar gezin volledig op zijn kop zet.

Spannend
Een goede horror of thriller dankt het succes vaak aan de spanning. Terwijl je als kijker op het puntje van de stoel balanceert bouwen de filmmakers de spanning goed op en word je aangenaam verrast. Het is dan ook jammer om te moeten schrijven dat The Prodigy helemaal niet spannend is en volledig leunt op een aantal schrikmomenten die de ervaren filmliefhebber van mijlenver ziet aankomen. En er is te weinig bloed en gore aanwezig om het publiek dan ook maar enigszins te choqueren. Misschien is de bioscoopversie dan ook zodanig gemonteerd dat het nu te mild is.

Akelig joch
Dat gezegd hebbende moet ik wel schrijven dat de jonge Jackson Robert Scott meer dan uitstekend acteert. Hij speelt de rol van de goedaardige Miles en diens kwaadaardige tegenhanger meer dan uitstekend. Vooral op de momenten dat hij de duivel in hem laat zien is hij een akelig joch. Ook Orange is the New Black-actrice Taylor Schilling speelt de rol van zijn bezorgde moeder prima terwijl Peter Mooney helemaal niet lekker in de rol van vader John zit en de irritatiegrens ontzettend snel bereikt. Dat helpt natuurlijk ook niet mee aan een goed eindcijfer, maar ik wijt de teleurstelling grotendeels aan de vermeende aanpassingen. Laat de Director’s Cut maar komen als de film op Blu-ray verschijnt, want dan geef ik The Prodigy graag een tweede kans.

2
3.6 (10 votes)