The Prestige

The Prestige (2006) recensie

In 2006 werd ik aangenaam verrast door de mysterieuze thriller The Prestige. Een film die door Christopher Nolan is geregisseerd en we kennen hem natuurlijk van briljante films zoals Memento, The Dark Knight en Inception. Een jaar eerder verscheen zijn fantastische actiespektakel Batman Begins en ik was dus ook erg nieuwsgierig naar deze film die niet alleen door Nolan is geregisseerd, maar ook waarin Christian Bale de hoofdrol van de briljante illusionist Alfred Borden speelt. En we kennen Bale natuurlijk in de rol van Batman in de The Dark Knight trilogie.

The Prestige is wel even andere koek. De film gaat over twee rivaliserende illusionisten die ooit hebben samengewerkt. De jaloerse en geobsedeerde illusionist Angier (Hugh Jackman) probeert al jaren het geheim van zijn concurrent Alfred Borden (Christian Bale) te ontdekken. Borden bezit de sleutel tot het succes van de gecompliceerde act ‘The Transported Man’ en Angier denkt dat hij echte magie gebruikt om het publiek te imponeren. Ondanks dat zijn manager Cutter (Michael Caine) probeert om Angier’s obsessie te temperen, is de goochelaar vastberaden om het geheim te ontrafelen.

Hugh Jackman speelt de rol van de gretige illusionist voortreffelijk evenals Christian Bale die de rol van Alfred Borden zeer overtuigend speelt. De strijd tussen de twee artiesten voelt echt. Ondanks dat de heren bijna geen scènes met elkaar delen. Naast Jackman en Bale zien we ook Michael Caine die de rol van Cutter prima invult, maar ook Scarlett Johansson en Rebecca Hall spelen de rollen van Angier’s assistente Olivia en Alfred’s vrouw Sarah meer dan uitstekend. Het acteerwerk is dan ook bepalend voor het succes van The Prestige hoewel de authentieke kostuums en de imponerende settings hier ook aan bijdragen.

Als kijker stap je gedurende twee uur in een wereld dat zich aan het einde van de negentiende eeuw afspeelt. Het verhaal, dat gebaseerd is op het boek van Christopher Priest, wordt in een niet-chronologische volgorde verteld en de kijker moet dus goed opletten wat er allemaal gebeurd en hoe dat met elkaar in verbinding staat. Het is dan ook een zeer onderhoudende film vol met spanning en intriges terwijl er ook ruimte is voor romantiek. Dat de onlangs overleden zanger David Bowie een mooie bijrol heeft als de mysterieuze wetenschapper Nikola Tesla is een mooie bonus, maar The Prestige is hoe dan ook een prachtige film en één van mijn favorieten.

Score: 9,0

2 gedachten over “The Prestige (2006) recensie