The Predator (2018) recensie

The-Predator_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedWaarom is Predator uit 1987 zo succesvol? Want het moordlustige buitenaardse wezen is sinds zijn introductie al in talrijke films op Aarde neergedaald om de jacht op de mens te openen. Het personage is gewoon vreselijk bruut. Iedere liefhebber van horrorfilms en Science Fiction heeft wel iets met het gedrocht dat met geavanceerde technologie en ongekende kracht zijn tegenstander vakkundig om zeep helpt. Daarom is het ook jammer dat er tot op heden nog geen enkele film erin is geslaagd om het origineel met Arnold Schwarzenegger te evenaren al dan niet te overtreffen. Gaat The Predator daar dan verandering in brengen?

De overheid weet succesvol een buitenaards wezen in hechtenis te nemen als er een ruimteschip op Aarde neerstort. Het afschuwelijke wezen is geen onbekende van de mensheid die dan ook zorgvuldig te werk gaan en de ‘predator’ zoals zij hem noemen in slaap houden. Maar het wezen ontwaakt als het kleine jongetje Rory (Jacob Tremblay) per ongeluk het navigatiesysteem van het schip activeert. Terwijl er een nieuwe predator op de Aarde neerdaalt om zijn soortgenoot te elimineren, probeert een groep van ex-soldaten en een wetenschapper hun afzichtelijke vijand tot een halt toe te roepen.

Nostalgie
Regisseur Shane Black heeft met Iron Man 3 laten zien dat hij een uitstekende actiefilm op het zilveren scherm kan toveren en hij kreeg dan ook de taak om de regie van The Predator in goede banen te leiden. Het valt op dat hij vooral leunt op nostalgie en het kenmerkende sfeertje van de jaren ’80 film probeert te dupliceren. Met behulp van de herkenbare soundtrack en een aantal fragmenten die veel overeenkomsten hebben met de scènes uit de film van John McTiernan. Het is ook niet zo vreemd dat de bijrolspeler in Predator de klassieker probeert te kopiëren, maar het pakt niet helemaal lekker uit.

Luchtig en hard
Black probeert komische fragmenten af te wisselen met bombastisch spektakel. Het is dan ook een feest als de predator in beeld verschijnt en zijn vechtkunsten aanwendt om zijn tegenstanders uit de weg te ruimen. Het gaat er dan ook ruig aan toe hoewel The Predator wel een stuk milder is dan het origineel. Helaas is de schermtijd van de buitenaardse jager beperkt en zijn de scènes waarin het bij elkaar geraapt zooitje aan ex-soldaten en een onervaren wetenschapper kibbelen over het stoppen van het wezen niet onderhoudend genoeg om de kijker te vermaken. Tevens te wijten aan het matige acteerwerk van hoofdrolspelers Boyd Holbrook en Olivia Munn.

Blu-ray Disc
Het is jammer dat The Predator dan ook niet helemaal aan de hoge verwachtingen voldoet terwijl het wel de potentie had om in de buurt te komen van het origineel. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk een aantal momenten zijn om van te genieten. Ondanks dat de teleurstelling overheerst. The Predator is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit ook een groot aantal interessante extra’s bevat.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3