The Possession of Hannah Grace (2018) recensie

The-Possession-of-Hannah-Grace_ps_1_jpg_sd-low_©2018-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedAls verfent horrorliefhebber ben ik niet zo snel meer onder de indruk van een griezelfilm. Het is nu eenmaal een feit dat nieuwe horrorfilms leunen op concepten die al eerder zijn gebruikt. Met als resultaat dat ze soms voorspelbaar zijn. Ook in het subgenre zijn er al tientallen films gemaakt waarin een onschuldig slachtoffer bezeten wordt door de duivel of een kwaadaardige entiteit. Zoals dat ook weer het geval is in The Possession of Hannah Grace. Het is een mooi moment om te beoordelen of de film van de Nederlandse regisseur Diederik van Rooijen (Taped) deze veeleisende horrorfan kan bekoren nu de film op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc is verschenen.

Oud-politieagente Megan (Shay Mitchell) start met een baan in het mortuarium van een ziekenhuis als zij wegens haar verslaving aan medicijnen op non-actief wordt gezet. Tijdens de nachtdiensten is zij in haar eentje verantwoordelijk voor het begeleiden van binnengebrachte lichamen van overleden mensen. Het is een rustig baantje, maar al gauw ervaart Megan paranormale activiteiten in en rondom haar nieuwe werkplek. Hoewel zij de schuld legt bij haar mentale staat wordt het al snel duidelijk dat het vermeende door de duivel bezeten lichaam van de jonge Hannah Grace (Kirby Johnson) dat in het mortuarium ligt voor onrust zorgt.

Niet eng, maar spannend
Ik val gelijk met de deur in huis, want The Possession of Hannah Grace is geen enge film. Spannend des te meer! Diederik van Rooijen heeft de setting voor het horrorverhaal zorgvuldig gekozen. Een ruim opgezet mortuarium in de kelder van een groot ziekenhuis met lange gangen en lampen die op lichtsensoren werken. Het is de perfecte omgeving om paranormale activiteiten te laten plaatsvinden. De spanning is dan ook gelijk voelbaar op het moment dat Megan haar nieuwe positie inneemt. Shay Mitchell speelt de rol van de oud-politieagente prima en haar angst is op een aantal momenten ook goed te zien. Het zijn de componenten die de aandacht van de kijker weten vast te houden terwijl de overtuigende make-up effecten eveneens een steentje bijdragen aan het feit dat The Possession of Hannah Grace een geslaagde film is.

Debuut
Diederik van Rooijen debuteert met zijn eerste Amerikaanse film en lijkt zijn positie als internationale filmmaker veilig te stellen met een spannende horrorfilm die vooral leunt op de spanning en een aantal goede ‘jump scares’. Hoewel het verhaal over bezetenheid niet uniek is en al vaker is gebruikt, ligt de focus niet op de lijdensweg van de persoon die bezeten is of de uitdrijving die vaak een logisch vervolg is. De focus ligt vooral op Megan, haar persoonlijke uitdagingen in het leven en haar confrontatie met de demon die zelfs na de dood van Hannah Grace haar lichaam misbruikt om dood en verderf te zaaien. Ik heb mij dan ook uitstekend vermaakt met The Possession of Hannah Grace die vanaf heden verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5