The Personal History of David Copperfield

The Personal History of David Copperfield (2019) recensie

The Personal History of David CopperfieldDavid Copperfield is een bekende naam. Velen zullen deze herkennen, omdat een beroemde illusionist deze naam heeft aangenomen, maar het is ook de titel van de beroemde roman van Charles Dickens. Regisseur Armando Iannucci heeft het welbekende boek in 2019 verfilmd. Met Dev Patel in de rol van David Copperfield. Het is een kostuumdrama die zowel melancholisch als luchtig is, maar zonder meer het succes dankt aan het acteerwerk van de Lion-acteur.

In de rol van David Copperfield neemt Dev Patel de kijker aan de hand mee. In zijn wereld waar realiteit en fictie steeds vaker in elkaar overvloeien. De ambitieuze jongeman ambieert een carrière als schrijver, maar de moeizame relatie met zijn stiefvader en een zware jeugd zorgen voor de nodige obstakels. Als hij op oudere leeftijd nog steeds in de fabriek van zijn stiefvader werkt en krijgt te horen dat zijn moeder is overleden, besluit hij om bij zijn excentrieke tante Betsey (Tilda Swinton) te gaan wonen. Waar hij de kans heeft om zijn fantasie de vrije loop te laten en zijn dromen te achtervolgen.

In de zoektocht naar het geluk ontmoet David Copperfield kleurrijke personages. Zoals de ietwat verstrooide Mr. Dick (Hugh Laurie) en de vrolijke Mr. Micawber (Peter Capaldi). Individuen die hem bijstaan en inspireren. Niet alleen Patel weet de kijker te betoveren, maar ook Capaldi, Laurie en Swinton verstaan hun vak. Terwijl de jonge Ranveer Jaiswal op zeer overtuigende wijze de rol van de jonge David Copperfield speelt.

Omdat het verhaal van de hak op de tak springt is het opletten geblazen, want soms is het lastig te doorgronden of het de realiteit of David’s hersenspinsels zijn waar we naar zitten te kijken. Dat draagt wel bij aan het kijkplezier. Het is zowel voor het personage als de kijker een ontdekkingsreis. Of liever gezegd een zoektocht naar het geluk. The Personal History of David Copperfield is dan ook een authentiek kostuumdrama. Waarin de ontroerende, hartverwarmende, aangrijpende en komische momenten hand in hand gaan. Terwijl de decors oogstrelend mooi zijn en de algehele sfeer perfect past bij het bijzondere karakter van deze vermakelijke film.

3.5