The Paradise Suite

The Paradise Suite (2015) recensie

The Paradise SuiteVia de streamingdienst Cinemember heeft de gebruiker toegang tot een aantal interessante films. Daaronder de Nederlandse inzending voor de 88ste editie van de Academy Awards; The Paradise Suite. Een film die geschreven en geregisseerd is door Joost van Ginkel. Het is een Nederlands-Zweeds-Bulgaars co-productie waarin verschillende verhaallijnen samenvloeien tot één geheel. Het is een controversieel en meeslepend drama waarin vooral de duistere kant van Amsterdam aan het licht komt.

De film volgt een aantal hoofdprotagonisten die vrijwillig of niet in Amsterdam verblijven. Terwijl de Zweedse dirigent Stig (Magnus Krepper) worstelt met zijn eenzame bestaan en de moeizame relatie met zijn zoontje, worden 3 Bulgaarse meisjes onder valse voorwendselen naar Amsterdam gehaald. Waar zij zich opmaken voor modellenwerk, maar in de prostitutie belanden. De Servische oorlogsmisdadiger Ivica (Boris Isakovic) runt het bordeel waar de meisjes worden gedwongen tot prostitutie, maar belandt in de problemen als hij wordt herkend. Immigrant Yaya (Issaka Sawadogo) krijgt eveneens te maken met de wereld van prostitutie als hij zijn baan verliest en in de financiële problemen raakt.

Donker
Het mozaïek-drama The Paradise Suite is een donkere film. Van Ginkel schuwt vrij expliciete scènes van het seksueel misbruik en uitbuiting niet, maar de grens van goede smaak wordt nooit overschreden. Het zijn beelden die het drama extra kracht bijzetten en het creëert meer sympathie voor de personages die één voor één klem zitten. In een wereld die voor de meeste mensen niet zichtbaar is, maar wel degelijk bestaat. Mensenhandel vindt immers overal plaats. Ook in Nederland. En wellicht meer dan wat menig mens denkt of op hoopt.

Melancholisch
In deze duistere wereld ontstaan onwaarschijnlijke vriendschappen. Mensen die in dezelfde situatie belanden en elkaar de helpende hand toereiken. Dat is ergens mooi om te zien, maar over het algemeen genomen is The Paradise Suite behoorlijk melancholisch. Het is afgrijselijk om te zien hoe de personages op één of andere manier met de rug tegen de muur worden gezet en worden uitgebuit. Door verschrikkelijke mensen die misbruik maken van hen positie. Door de wijze waarop Van Ginkel het in beeld brengt en door het meer dan overtuigende acteerwerk van de veelzijdige cast, komt The Paradise Suite ook hard binnen. Dat staat buiten kijf.

Waardering: 3.5 uit 5.