The Operator (2015) recensie

The OperatorLaatst kwam ik bij het bladeren door de bibliotheek van KPN een film genaamd The Operator tegen. Een horrorfilm waarin Doug Jones een rolletje speelt. Dat maakte mij nieuwsgierig naar de door James Moran geregisseerde film die gebaseerd is op de webseries Marble Hornets. Het is een film waarin de zogenaamde point of view techniek om de hoek komt kijken en daarom heeft de film veel overeenkomsten met genregenoten zoals Paranormal Acitivty en The Blair Witch Project. Maar zo goed als deze horrorfilms is The Operator allerminst.

Het verhaal is simpel. Een nieuwsteam ontdekt een doos vol met oude videobanden. Als ze het materiaal bekijken zien zij dat er een familie geterroriseerd wordt door een gezichtloos en slungelig figuur. Al gauw slaat de paniek toe. Helemaal als zij zelf vreemde gebeurtenissen meemaken en op hun beeldmateriaal de angstaanjagende verschijning zien. Zijn zij het volgende slachtoffer van de gezichtloze en in zwarte geklede man?

De makers hebben zich overduidelijk laten inspireren door Paranormal Activity, maar het niveau van de door Oren Peli geregisseerde film wordt nooit gehaald. Zelfs de geluidseffecten lijken geleend te zijn. The Operator maakt dan ook nauwelijks indruk. Bloederige taferelen blijven uit terwijl de schrikmomenten erg voorspelbaar zijn. Het acteerwerk van Alexandra Breckenridge, Chris Marquette en Jake McDorman is niet bijzonder te noemen en ook Doug Jones – die door zijn verschijning de perfecte keuze is om het vreemde personage te spelen – heeft weinig te doen in deze film. The Operator is dus een film die je gerust kunt overslaan.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com