The-Nun_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent-All-Rights-Reserved

The Nun (2018) recensie

The-Nun_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent-All-Rights-ReservedGisterenavond organiseerde de bioscoopketen Kinepolis voor de tweede keer de Horror Night. Een bloedstollend evenement waar de liefhebbers van enge films samenkwamen voor de vertoning van de horrorfilm The Nun. Als horrorliefhebber en fan van The Conjuring keek ik dan ook reikhalzend uit naar de spin-off waarin de demonische non Valak een belangrijke rol speelt. Het angstaanjagende personage was al eerder te zien in The Conjuring 2 en Annabelle: Creation en te danken aan haar populariteit kreeg ze dan ook haar eigen film.

Om 22:00 stond de ingang van zaal 12 van de Kinepolis Jaarbeurs Utrecht afgeladen vol met mensen die wel zin hadden in een heerlijk avondje griezelen, maar het duurde enorm lang voordat de zaal haar deuren opende. Wellicht moest men nog de laatste voorbereidingen treffen, want ter gelegenheid van de Horror Night werd de ingang van de zaal stijlvol versierd en werden meiden verkleed als de demonische non ingezet om het publiek een angstaanjagend welkom te heten. Een leuke touch. Evenals de animaties op het scherm die de sfeer moesten creëren, maar na 10 minuten werd het repetitieve beeld saai. Het duurde maar liefst 50 (!) minuten voordat men van start ging met The Nun terwijl we in aanloop naar het hoofdmenu nog werden getrakteerd op een te lange trailer van de derde Horror Night die in oktober plaatsvindt en de vreemde korte horrorfilm Netflix & Chill.

Enfin. Het moge duidelijk zijn dat de bioscoopketen op het gebied van organisatie nog wel iets te winnen heeft gezien het feit dat de eerste Horror Night ook niet geheel vlekkeloos verliep. Maar het lange wachten werd uiteindelijk beloond. Of toch niet? De marketing rondom The Nun was sterk en evenals bij het toch wel teleurstellende Hereditary beloofde de studio koetjes met gouden hoorntjes. Angstaanjagende teasers en trailers werden strategisch ingezet om de kijker naar de bioscoop te lokken terwijl er zelfs met een hoop bombarie beelden van YouTube werden verwijderd, omdat deze te eng zouden zijn. Maar de doorgewinterde fan van het horrorgenre heeft inmiddels wel geleerd dat deze marketingtrucs vaak de beloftes niet waarmaken.

Het is spijtig om te melden dat The Nun ook niet voldoet aan de hoge verwachtingen. Ergens had ik de stille hoop dat een spin-off van de ijzersterke horrorfilm The Conjuring 2 wel dat niveau zou kunnen evenaren, maar regisseur Corin Hardy slaagt daar niet in. De demonische non Valak is lang niet zo angstaanjagend en mysterieus als tijdens haar eerste verschijning in de eerder genoemde film en het verhaal is niet interessant en spannend genoeg om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te laten balanceren. Aan hoofdrolspeelster Taissa Farmiga ligt het in ieder geval niet, want als zuster Irene die de vreemde zaken in een klooster in Roemenië moet onderzoeken, doet ze het prima.

Ook de settings zijn niet onaardig, maar The Nun kruipt simpelweg niet onder je huid. Het verhaal (of eerder een gebrek aan) is in mijn optiek de grootste boosdoener terwijl de schrikmomenten op één hand te tellen zijn. Er was zoveel meer mogelijk geweest met het personage en de gekozen setting, maar het lijkt erop dat de studio op safe heeft gespeeld door een toegankelijke horrorfilm uit te brengen. Terwijl een Valak met iets meer pit zich zou kunnen scharen bij horroriconen zoals Freddy Krueger, Michael Myers en Jason Voorhees. Misschien is het mijn manco dat ik hierin teveel verwacht, maar een horrorfilm met iets meer spanning, bloedvergieten en zorgvuldig ingezette schrikmomenten lijkt mij toch niet teveel gevraagd.

Met dank aan Kinepolis Nederland voor de uitnodiging voor de tweede Horror Night.

2.6 (5 votes)

2 thoughts to “The Nun (2018) recensie”

1. Als recensent krijg je hoe dan ook kritiek, want je kunt het nooit goed doen. 😉 Maar dat mag ook! Want iedereen heeft zijn eigen mening. De een doet er iets mee zoals het ventileren op Internet en de ander houdt het voor zichzelf. 🙂