The Nun (2018) recensie

The-Nun_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent-All-Rights-ReservedIk geef films graag een tweede kans. Het kan zo zijn dat ik op het moment dat ik een film voor de eerste keer zie er niet lekker inzit of dat er storende mensen in de bioscoopzaal zitten die mijn kijkplezier wegnemen. Ik weet nog goed dat ik bij The Nun tijdens de Horror Night bij Kinepolis mij mateloos irriteerde aan het publiek terwijl de film wegens wat organisatorische fouten maar liefst een uur later van start ging. Nu de horrorfilm op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc is verschenen is het dan ook een mooi moment om de door Corin Hardy geregisseerde film een tweede kans te geven.

Na de mysterieuze zelfdoding van een non in een afgelegen klooster in Roemenië krijgt eerwaarde Burke (Demián Bichir) van het Vaticaan de opdracht om de zaak te onderzoeken. Samen met novice Irene (Taissa Farmiga) reist hij naar het klooster dat volgens de lokale dorpsbewoners vervloekt is. Al snel ontdekken zij dat er vreemde gebeurtenissen in en rondom de abdij plaatsvinden en dat er een kwaad leeft dat zich voedt met de angst van gelovigen. Aan eerwaarde Burke en Irene is het dan ook de taak om de ronddwalende demon tot een halt toe te roepen.

Valak
The Nun is een spin-off van The Conjuring 2 waarin de demonische non zich voor het eerst liet zien. De demon Valak was de tegenstander van Ed en Lorraine Warren die bekendstaan om hun onderzoeken naar paranormale activiteiten. De film van Hardy speelt zich voor de gebeurtenissen in The Conjuring 2 af en het geeft de kijker meer inzicht in waar Valak vandaan komt. Maar bovenal wat de drijfveer van de demonische aanwezigheid is en hoe het kwaad gestopt kan worden. Met behulp van goede make-up en visuele effecten weet de filmmaker een duistere sfeer te creëren, maar ook bij de tweede kijkbeurt kroop The Nun niet onder mijn huid.

De plank misslaan
Nu ik mij meer kon concentreren heb ik er zeker meer van genoten en is The Nun niet de dramatische horrorfilm die ik voor ogen had. Maar dat neemt niet weg dat ik de horrorfilm nog steeds niet kan bestempelen als een topper. Je hoeft er dan ook niet op te rekenen dat The Nun ook maar enigszins in de buurt komt van de naargeestige horrorfilms The Conjuring en diens vervolg. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat het verhaal niet angstaanjagend genoeg is, maar dat ook het acteerwerk flink te wensen overlaat. Waar Taissa Farmiga het nog enigszins goed doet als de jonge novice Irene is het Demián Bichir die de plank regelmatig misslaat als eerwaarde Burke.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2.5