The Ninth Gate

The Ninth Gate (1999) recensie

Soms worden er films gemaakt die een onvergetelijke indruk achterlaten en die je wellicht ieder jaar kunt zien. Zo heb ik ook mijn favorieten. En de door Roman Polanski geregisseerde horror/thriller The Ninth Gate is er daar een van. Een raadselachtige film die een onbeschrijfelijke sfeer bevat en waarin Johnny Depp een van zijn betere rollen speelt. Maar een hoop fans en critici zijn het daar niet mee eens.

Johnny Depp speelt de rol van de meedogenloze boekendetective Dean Corso die van de rijke zakenman Boris Balkan (Frank Langella) de opdracht krijgt om zijn exemplaar van de negen poorten van het schaduwrijk te vergelijken met de andere twee exemplaren die zich in Portugal en Frankrijk bevinden. Het is een mysterieus boek dat volgens de mythe gebaseerd is op het boek dat door Satan geschreven is. Aan Corso de taak om te onderzoeken of de exemplaren authentiek en identiek zijn. Maar tijdens zijn speurtocht komt hij al gauw tot de ontdekking dat hij zich in een gevaarlijke situatie bevindt.

Zoals eerder geschreven bevat de mysterieuze horror/thriller The Ninth Gate een onbeschrijfelijke doch plezierige sfeer. Kleurrijke en prachtige decors eisen evenals Johnny Depp’s uitstekende vertolking van de inhalige Corso de aandacht op terwijl acteurs zoals Frank Langella als de vasthoudende zakenman Boris Balkan, Lena Olin als de wraakzuchtige Liana Telfer en Emmanuelle Seigner als het mysterieuze meisje, eveneens uitstekend acteren. Daarnaast is het verhaal, dat begint als een onschuldig onderzoek naar de authenticiteit van het waardevolle boek, maar eindigt als een spirituele speurtocht naar de ingang van het schaduwrijk, enorm interessant en goed uitgewerkt.

The Ninth Gate geeft je een onbehagelijk gevoel terwijl de film ook enorm plezierig is om naar te kijken. De mooie decors en settings in Portugal en Frankrijk waar de film zich grotendeels afspeelt, zorgen voor enorm veel kijkplezier terwijl het meer dan uitstekende acteerwerk van Johnny Depp, Frank Langella en Emmanuelle Seigner indruk maakt. Het verhaal is intrigerend en er is voldoende spanning aanwezig om het puntje van je stoel te blijven zitten. Het is mij dan ook een compleet raadsel waarom de door Roman Polanski geregisseerde film zowel door het publiek als de critici niet lovend werd ontvangen, want The Ninth Gate is naar mijn mening een topper in zijn soort.

Score: 9,0