The Nightmare Gallery (2019) recensie

The Nightmare Gallery van regisseur Gene Blalock, is een horror/thriller waarin de hoogleraar antropologie Samantha Rand (Amber Benson) op zoek gaat naar de waarheid achter de verdwijning van haar goede vriend Sanjay (Rahul Parikh). Maar met haar zoektocht raakt ze niet alleen steeds verder vervreemd van de realiteit, maar ze zet ook haar huwelijk, haar baan en zelfs haar eigen leven op het spel.

Obsessie

Het moge duidelijk zijn dat de hoofdprotagonist geobsedeerd is door de verdwijning van Sanjay en dat ze er alles aan doet om het mysterie rondom zijn plotselinge verdwijning te ontrafelen. Alles en iedereen moet wijken voor haar onderzoek. Waarin ze hulp krijgt van de ijverige studente Chloe (Nichole Eberle), die Samantha eerder van de regen in de drup helpt dan dat ze ingrijpt als de hoogleraar op het punt van een zenuwinzinking staat. Dat getuigd nu niet bepaald van een ontzettend goed inschattingsvermogen.

Rammelt

Maar er zijn wel meer zaken die rammelen. The Nightmare Gallery is namelijk een behoorlijk warrige film. Niet alleen door de wijze waarop het toch wel interessante verhaal in beeld wordt gebracht, maar ook het matig tot slechte acteerwerk is afleidend. Als kijker wordt je nooit meegezogen in het verhaal en vooral in Samantha’s psychoses die bestaan uit wazige dromen over Sanjay’s verdwijning en onderzoek. De film was effectiever geweest als je het gevoel had gekregen dat je evenals Samantha niet meer zou weten wat nu werkelijkheid is en wat niet.

Teleurstellend

De eindconclusie is dan ook simpel. The Nightmare Gallery lijkt enorm interessant. Te danken aan de korte samenvatting op de achterkant van de hoes en de filmposter die uitnodigend is. Maar na anderhalf uur valt niets meer te concluderen dat de horror/thriller van Blalock op teveel fronten tekortschiet om er ook maar enigszins een beetje plezier aan te beleven. En dat is ontzettend jammer, want qua concept mankeert er niets aan. Alleen de uitwerking had toch vele malen beter gekund.

SCORE: 5,0