The Night Manager (2016) recensie

The Night ManagerThe Night Manager is een serie die ik al een poosje op mijn radar had staan. De DVD-box stond ook al een poosje op mijn wensenlijstje, maar het kwam nog niet eerder tot een bestelling. Maar ik heb de reeks recent aangeschaft en gekeken. Iets dat ik toch veel eerder had moeten doen, want de door Susanne Bier geregisseerde serie is zeer vermakelijk. Te danken aan het goede verhaal dat op de roman van auteur John le Carré is gebaseerd, maar ook aan de wijze waarop hoofdrolspelers Tom Hiddleston en Hugh Laurie hen rollen vertolken.

Illegale wapenhandel
Tom Hiddleston speelt de rol van ex-soldaat Jonathan Pine die tegenwoordig als nachtmanager van een hotel in Caïro werkt. Wanneer hij ontdekt dat één van zijn gasten gedwongen wordt om mee te werken aan een illegale wapendeal, voelt hij zich geroepen om de zaak nader te onderzoeken. Uiteindelijk wordt hij door agente Angela Burr (Olivia Colman) ingelijfd om te infiltreren in de organisatie van Dicky Roper (Hugh Laurie). Een ogenschijnlijke wereldverbeteraar die zijn vermogen verdient met het illegaal handelen in wapens. Aan Jonathan de taak om hem te ontmaskeren en voor het gerecht te slepen, maar Roper is niet al die tijd onschendbaar geweest door risico’s te nemen.

Uitstekend acteerwerk
The Night Manager is zeer onderhoudend en spannend te noemen. Vanaf de eerste aflevering zit je als kijker aan de buis genageld om te beleven hoe Jonathan met een buitengewoon plichtsbesef infiltreert in de organisatie van Dicky Roper. Tom Hiddleston speelt de rol meer dan uitstekend, want als charismatische zakenman overtuigt hij uitstekend. Maar Hugh Laurie speelt eveneens een uitstekende rol door zeer overtuigend de inhalige en uiterst intelligente misdadiger Dicky Roper te spelen. Tom Hollander speelt eveneens een sterke bijrol als Dicky’s rechterhand Corky, die vanaf het eerste moment zijn werkgever’s nieuwe rekruut niet vertrouwd.

Kwaliteitsserie
Spanning en sensatie is het beste hoe ik de 6 afleveringen van circa een uur kan omschrijven. Het verhaal is goed uitgewerkt en met uiteenlopende settings krijgt de kijker telkens iets nieuws voorgeschoteld. Mooie locaties overal ter wereld zijn het podia waar het verhaal zich afspeelt terwijl het constante kat- en muisspel tussen de personages voor enorm veel kijkplezier zorgen. Dat neemt niet weg dat het einde van de serie voorspelbaar is, maar dat mag de pret niet drukken. Het is jammer dat het besproken vervolg nooit is gemaakt, maar met een open einde staat de deur nog altijd op een kier. Als Hiddleston ervoor kiest om terug te keren als de vastberaden nachtmanager is dat vervolg naar mijn mening meer dan welkom.

Waardering: 4 uit 5.