The Night Before

The Night Before (2015) DVD recensie

Afgelopen december verscheen The Night Before in de bioscoop, een komische Kerstfilm van de makers van leuke komedies zoals This Is The End en Bad Neighbours. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar de door Jonathan Levine geregisseerde film, maar ik was niet in de gelegenheid om naar de bioscoop te gaan. Nu The Night Before verkrijgbaar is op DVD kan ik eindelijk zien of deze aan de hoge verwachtingen voldoet. Ondanks dat het wel een beetje vreemd is om in april een Kerstfilm te kijken.

The Night Before draait om de 3 vrienden Ethan (Joseph Gordon-Levitt), Isaac (Seth Rogen) en Chris (Anthony Mackie) die na het overlijden van de ouders van Ethan ieder jaar bij elkaar komen om op Kerstavond de bloemetjes buiten te zetten. Maar na 10 doldwaze Kerstavonden besluiten vader in spe Isaac en de beroemde topsporter Chris dat het wel welletjes is geweest. Dit jaar nemen ze voorgoed afscheid van de traditie, maar dat doen de heren wel in stijl. Ze gaan nog één keer op stap om een onvergetelijke avond te beleven.

En zoals je kunt verwachten gaat er op deze avond van alles mis! Ze belanden van de ene in de andere uitzichtloze situatie terwijl ze driftig op zoek zijn naar de locatie van een geheimzinnig en exclusief Kerstfeest dat het “Notenkrakerbal” wordt genoemd. Isaac heeft inmiddels zoveel paddo’s op dat hij niet meer helder kan nadenken, Chris wordt door een mysterieuze hipster tot 2 keer toe berooft van zijn wiet en Ethan probeert wanhopig zijn stukgelopen relatie met Diana (Lizzy Caplan) te redden.

De film zit vol met hilarische momenten die in alle eerlijkheid grotendeels door Seth Rogen worden geïnitieerd. De komiek heeft al meerdere malen bewezen dat hij de rol van de komische noot ijzersterk invult en dat is in deze film niet anders. Joseph Gordon-Levitt en Anthony Mackie kunnen ook enorm grappig zijn, maar het moge duidelijk zijn dat hun personages meer tot hun recht komen in de dramatische delen van The Night Before. De balans tussen deze fragmenten en de grappige scènes is dan ook op orde.

The Night Before voldoet dus aan de verwachtingen hoewel de film naar mijn mening net iets grappiger had kunnen zijn. Desalniettemin heb ik mij er prima mee vermaakt, ondanks dat dit wel een filmpje is dat je beter tijdens de feestdagen kunt kijken. Ik vind het dan ook een vreemde keuze van Sony Pictures Home Entertainment om de film op 13 april uit te brengen. Desalniettemin is de DVD – die ik met dank aan de filmmaatschappij mocht beoordelen – een prima uitvoering. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 op de schijf en het ziet er prima uit. Ook het Dolby Digital 5.1 geluidsspoor klinkt uitstekend. De overgebleven ruimte op het schijfje is opgevuld met leuke extra’s zoals een gag reel, een 19 minuten durende making of en 4 mini specials van ongeveer 4 minuten waarin men inzoomt op de grappige scènes zoals het fragment in de stripclub, Isaac’s trip tijdens de nachtmis en Ethan’s confrontatie met 2 dronken Kerstmannen.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

4 gedachten over “The Night Before (2015) DVD recensie