The Neon Demon

The Neon Demon (2016) Blu-ray Disc recensie

Als liefhebber van de films van Nicolas Winding Refn keek ik enorm uit naar The Neon Demon. Na het fantastische misdaad/drama Drive en de bijzondere misdaad/thriller Only God Forgives komt de Deense filmmaker met een bijzondere film die vooral fascineert. Het is een film die zelfs nog vreemder is dan het fel bekritiseerde Only God Forgives, zeker niet bestemd is voor tere zieltjes en de kijker aan het denken zet. Iets waar ik enorm van houd en ik weet zeker dat er een doelgroep is die deze mening met mij deelt. Tegen de liefhebber van eigenaardige films kan ik alleen maar zeggen dat The Neon Demon zeker de moeite waard is om te kijken.

In Refn’s creatie zien we hoe Elle Fanning als het ietwat verlegen meisje Jesse zonder enige moeite de modellenwereld inrolt en binnen afzienbare tijd zowel vrienden als vijanden maakt. Terwijl de hoog aangeschreven agent Hoffman (Christina Hendricks) en make-up artieste Ruby (Jena Malone) onder de indruk zijn van Elle’s natuurlijke uitstraling en aantrekkingskracht, zien topmodellen Gigi (Bella Heathcote) en Sarah (Abbey Lee) haar als een bedreiging. En dan heeft Jesse ook nog rekening te houden met Hank (Keanu Reeves), de vreemde eigenaar van het motel waar zij verblijft.

Refn’s twee uur durende puzzel is er één waarin felle kleuren, zweverige dialogen en prachtige shots worden ondersteund door de betoverende soundtrack van zijn vaste componist Cliff Martinez. Het is een luguber sprookje waarin expliciete en bloederige scènes niet worden geschuwd en er is ruimte voor zowel schoonheid als gruwelijkheid. Maar The Neon Demon is vooral het verhaal over een meisje dat een strijd voert met zichzelf en er alles doet om in de keiharde modellenwereld te overleven. Mede te danken aan het overtuigende acteerwerk van de jonge Elle Fanning komt dit goed over op de kijker.

Cineart brengt de film vrij snel na haar bioscooprelease uit op Blu-ray Disc en ik mocht de High-Definition schijf beoordelen. Het beeld staat in het formaat 2.35:1 en in 1080p op de disc en de kwaliteit is subliem. Haarscherp beeld zonder enige vorm van gebreken zoals ruis of andere storende factoren. De DTS Master Audio 5.1 soundtrack klinkt uitstekend en vooral Martinez’ ijzersterkte soundtrack komt goed uit de verf. Daarom is het ook niet zo verwonderlijk dat men in een special die op de schijf staat stilstaat bij de creatie van deze soundtrack. Naast deze special is ook het audiocommentaar van Nicolas Winding Refn en hoofdrolspeelster Elle Fanning toegevoegd.

Met dank aan Cineart voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 gedachten over “The Neon Demon (2016) Blu-ray Disc recensie

1. De meest prikkelende film van 2016. Ijzige sfeer in de bioscoop waarbij zelfs een slokje water nemen eigenlijk al teveel gevraagd was. Fantastische score inderdaad van Martinez (‘the Demon Dance’!), betoverend kleurgebruik en een uitstekende rol van Fanning. Hier en daar ging Refn mij wat te ver, maar dat maakt de betreffende scènes niet minder effectief.

Drive is één van mijn favoriete films, the Neon Demon wordt misschien wel het grootste kunstwerk van 2016, en Only God Forgives staat spoedig op het programma:)