The Neighbor (2016) DVD recensie

The NeighbourJe hebt je buren niet voor het uitzoeken en als je naast iemand komt wonen dan hoop je er het beste van. Dat geldt ook voor de protagonist in de door Marcus Dunstan geschreven en geregisseerde thriller The Neighbor die door stom toeval ontdekt dat zijn buurman Troy (Bill Engvall) duistere geheimen heeft. En dat is nog niet alles, want zodra hij ontdekt dat John (Josh Stewart) meer over hem weet, besluit hij om met zijn kersverse buurman af te rekenen.

In The Neighbor begint na een korte introductie van de verschillende personages het bloederige kat- en muisspel tussen John, zijn vrouw Rosie (Alex Essoe) en Troy. Als Rosie plotseling verdwijnt heeft John een flauw vermoeden dat Troy hier iets mee te maken heeft. En gezien het feit dat er verder geen woningen in de nabije omgeving staan, kan het niet anders dan dat Troy en zijn zonen verantwoordelijk zijn voor de mysterieuze verdwijning. En als John op onderzoek uitgaat komt hij tot de ontdekking dat Troy duistere geheimen heeft die hij in de kelder achter slot en grendel bewaard.

The Neighbor is dan ook een film waarin de personages zich continu verstoppen voor Troy en zijn zonen die zich in en rondom het huis begeven terwijl John de maniakale mannen probeert tegen te houden. Het gaat er soms hard aan toe, maar het is jammer dat het verhaal enorm simpel is. Dat maakt de thriller ook voorspelbaar en allesbehalve spannend. De afloop is dan ook niet bijzonder toe noemen en naar mijn mening had men hier iets meer mee mogen (of zelfs moeten) doen.

Splendid Film brengt The Neighbor op een nette DVD op de markt. Het schijfje bevat een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar het is jammer dat er geen bonusmateriaal aanwezig is. Een trailer is het enige extraatje dat aanwezig is.

Het verhaal van Dunstan heeft potentie, maar de verfilming laat helaas veel te wensen over. Het acteerwerk van The Dark Knight Rises-acteur Josh Stewart en Bill Engvall is goed te noemen, maar het is niet voldoende om The Neighbor te bestempelen als een geweldige thriller. Dat is te wijten aan het feit dat het verhaal te simpel is en dat er te weinig spanning aanwezig is om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te houden. Begrijp mij niet verkeerd, want het is een aardig filmpje om een keertje mee te pakken, maar verwacht er niet teveel van.

Score: 6,0

Met dank aan Splendid Film voor het DVD recensie-exemplaar.