The Murder on the Orient Express (2017) recensie

Murder on the Orient ExpressAls je aan detectiveromans denkt, dan denk je automatisch aan Agatha Christie. De succesvolle schrijfster die maar liefst 4 miljard exemplaren van haar boeken heeft verkocht. In een reeks van haar verhalen speelt de fictieve Belgische speurneus Hercule Poirot, gekenmerkt door zijn obsessie voor perfectie en een magnifiek oog voor detail, een hoofdrol. Zo ook in The Murder on the Orient Express dat vorig jaar voor de tweede keer werd verfilmd. Deze keer door Kenneth Branagh die niet alleen als regisseur aantrad, maar ook de rol van Poirot voor zijn rekening nam.

De misdaad/thriller zit bomvol goede hoofdrolspelers zoals Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélopze Cruz, Judi Dench, Willem Dafoe en Johnny Depp. Allen passagiers op de Orient Express en allen verbonden aan de lugubere moord die op de trein plaatsvindt. Poirot wordt al snel aangewezen als de man die de misdaad moet zien op te lossen en zijn onderzoekt leidt hem naar de duistere achtergronden van de uiteenlopende passagiers. Ze hebben allen iets te verbergen, maar zij ook in staat zijn om te moorden is nog maar de vraag. Poirot staat dan ook voor de uitdaging om de moeilijkste puzzel uit zijn carrière op te lossen.

Het acteerwerk is subliem, maar dat kan haast ook niet anders met een ensemble cast als deze. Daarnaast is de sfeer zoals deze hoort te zijn. Klassiek, mysterieus en onheilspellend. Het is een aangename spanning die de kijker continu doet afvragen wie nu de dader is. Alsof je continu over de schouders van Poirot meekijkt en meedenkt over de motieven van de potentiële daders. Er is overduidelijk veel tijd, geld en energie gestoken om de remake zijn allure te geven. Het is dan ook een unieke en fijne kijkervaring. Ondanks dat The Murder on the Orient Express niet foutloos is.

Het manco zit vooral in het tempo dat zeer laag is. Het is dan ook een film waar je echt even voor moet gaan zitten en waar je zin in moet hebben. En een echte traditionele misdaad/thriller is het ook niet, want door de humor en het grappige accent van Poirot is het soms lastig om de speurder serieus te nemen. Ondanks dat Branagh de rol vol met passie en overtuiging speelt. Ik heb er toch van genoten en neem ik de schoonheidsfoutjes graag voor lief. The Murder on the Orient Express, die vanaf heden verkrijgbaar is op een kwalitatief mooie en goedgevulde Blu-ray Disc, heeft mij aangenaam verrast.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.