The Muppet Christmas Carol (1992) recensie

A Christmas Carol is het magische Kerstverhaal van Charles Dickens. Dat voor het eerst in 1843 werd gepubliceerd en tot op de dag van vandaag immens populair is. Het boek werd dan ook al meerdere keren verfilmd. Daaronder een versie waarin het klassieke verhaal wordt verteld door de kleurrijke Muppets van Jim Henson!

Humbug

Michael Caine is één van de weinige acteurs die in beeld komt in The Muppet Christmas Carol en hij speelt de rol van de inhalige vrek Ebenezer Scrooge. Een investeerder met een buitengewoon vreemde liefde voor geld, maar hij heeft een gruwelijke hekel aan Kerstmis en alle activiteiten die daarbij horen. Maar daar komt verandering in als Scrooge bezoek krijgt van drie geesten. Die hem een gruwelijk noodlot laten zien als hij besluit om niet te veranderen.

Muppets

De meeste personages uit A Christmas Carol worden vertolkt door de Muppets. De kleurrijke poppen van Jim Henson die al jaren jong en oud vermaken. Zo is Kermit de Kikker Scrooge’s trouwe klerk Bob Cratchit, Miss Piggy is zijn vrouw Mrs. Cratchit en Fozzie The Bear is Fozziewig. De voormalige werkgever van de jonge Ebenezer Scrooge. Ook Gonzo en Rizzo zijn van de partij als Charles Dickens en zijn trouwe vriend. Die de kijker meenemen in het welbekende en hartverwarmende Kerstverhaal.

Bekend

Het verhaal van A Christmas Carol is zo bekend dat de film weinig verrassingen in petto heeft. De dialogen zijn één op één gekopieerd uit het boek hoewel, de doldwaze Muppets voor veel humor zorgen. Het beladen verhaal wordt dan ook op een luchtige manier vertelt hoewel, de boodschap nooit verloren gaat. Dat maakt The Muppet Christmas Carol een fantastische Kerstfilm. Die naar mijn mening niet mag ontbreken tijdens de feestdagen.

Waardering: 3.5 uit 5.
The Muppet Christmas Carol