The Mummy Returns

The Mummy Returns (2001) recensie

Na het succes van The Mummy kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven en zowel Brendan Fraser als Rachel Weisz keren terug om opnieuw de rollen van Rick en Evy te spelen. Ook Stephen Sommers neemt weer plaats in de regiestoel. Maar staat dat ook garant voor een succes?

De titel The Mummy Returns verklapt al een beetje dat de moordlustige mummie Imhotep (Arnold Vosloo) uit het eerste deel terugkeert. Dit keer om het op te nemen tegen een ander mythologisch wezen dat op het punt staat te ontwaken. Hij moet de Scorpion King (Dwayne ‘The Rock’ Johnson) verslaan om de macht over het leger van Anubis te grijpen en de wereld te veroveren. Daar moeten Rick (Brendan Fraser), Evy (Rachel Weisz) en Jonathan (John Hannah) natuurlijk een stokje voor zien te steken.

Evenals in het eerste deel zit de film vol met spannende en spectaculaire momenten terwijl er nog steeds enorm veel ruimte is voor humor. Hoofdrolspelers Brendan Fraser en Rachel Weisz hebben nog steeds en overduidelijk veel plezier in het spelen van hun rollen terwijl ook nieuwkomer Shaun Parkes als ballonvaarder Izzy voor leuke fragmenten zorgt. Daarnaast zijn de special effects en de CGI van een goede kwaliteit en steekt het verhaal goed in elkaar.

The Mummy Returns is een waardig vervolg ondanks dat de nieuwigheid er wel af is. Het verhaal is iets gecompliceerder en dat had van mij niet gehoeven, maar ondanks dat is het prima uitgewerkt en goed te volgen. Nieuwe personages zoals Izzy en Lock-Nah (Adewale) voegen daadwerkelijk iets toe terwijl oude bekenden zoals Rick, Evy, Ardeth (Oded Fehr) en de gevreesde Imhotep nog steeds een grote rol hebben. Een vermakelijke film dus die evenals zijn voorganger de tand des tijds goed heeft doorstaan.