The Mummy

The Mummy (2017) recensie

Vanaf vandaag draait The Mummy met Tom Cruise in de hoofdrol in de bioscoop. Vanavond was er een speciale voorstelling in de Pathé ArenA en ik was hierbij aanwezig om de kick-off van het Dark Universe mee te maken. Voor de lezers die nog geen idee hebben wat het Dark Universe is probeer ik het in een notendop uit te leggen. Het Dark Universe moet een franchise van verschillende monsterfilms gaan worden waarin grote sterren zoals Tom Cruise, Dwayne Johnson, Angelina Jolie en Russell Crowe te zien zullen zijn. En het is meer dan aannemelijk dat er na The Mummy nog films gaan komen waarin wezens zoals Dracula, Frankenstein, The Bride of Frankenstein en The Wolfman centraal komen te staan.

Enfin, dat komt later aan bod. Laten we eerst even inzoomen op The Mummy dat qua verhaal weinig om het lijf heeft. Tom Cruise speelt de rol van Nick Morton die bij toeval de tombe van de gedoemde Egyptische prinses Ahmanet (Sofia Boutella) ontdekt. En je kunt het al raden dat het niet lang nodig heeft voordat zij ontwaakt en dood en verderf zaait. Met als doel om Seth, de God van de dood, te laten herrijzen en Nick is haar eerste kandidaat om als het menselijke offer te dienen. En daar probeert Nick samen met Jenny (Annabelle Wallis) en een mysterieuze arts (Russell Crowe) een stokje voor te steken.

Door het hoge tempo wordt de kijker continu getrakteerd op bombastische actiescènes en mooie visual effects. De balans tussen de CGI-animaties en de praktische effecten is op orde en Tom Cruise bewijst opnieuw dat hij nog prima tot zijn recht komt in een actiefilm. Maar hij heeft ook een belangrijk aandeel in de grappige momenten die in overvloed aanwezig zijn. Star Trek Beyond-actrice Sofia Boutella, die met behulp van mooie kostuums en make-up effecten is omgetoverd in het wezen, is naar mijn mening de perfecte keuze om de rol van de mysterieuze Ahmanet te vertolken.

Als ik dan een minpunt moet noemen is toch het gebrek aan tekst en uitleg. Want zonder de kennis van het Dark Universe dat eraan zit te komen heb je als leek het gevoel dat de film incompleet is. Ik ben dan ook bang dat dat voor een kleine teleurstelling kan zorgen. Desalniettemin is naar mijn mening het kick-off van het Dark Universe en het blockbuster seizoen meer dan geslaagd. The Mummy voldoet aan de verwachtingen en is een heerlijke luchtige film geworden die geen seconde verveelt. Ondanks dat het overduidelijk is dat de door Alex Kurtzman geregisseerde actie/thriller slechts als inleiding dient van een veel groter universum waar we later meer van te zien gaan krijgen.

3 gedachten over “The Mummy (2017) recensie