The Mule (2018) recensie

The-Mule_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Warner-Bros-Ent_All-Rights-ReservedClint Eastwood heeft ruim 6 jaar achter de schermen gewerkt, maar keerde vorig jaar terug voor de camera om de hoofdrol te spelen in het misdaaddrama The Mule. Geregisseerd door de viervoudige Oscarwinnaar en gebaseerd op het artikel van Nick Schenk dat het waargebeurde verhaal over oorlogsveteraan en drugskoerier Leo Sharp vertelt. Schenk schreef eerder al het scenario van het indrukwekkende drama Gran Torino. Eveneens een verhaal dat door Eastwood werd geregisseerd en een film waarin hij de hoofdrol speelt. Ik was dan ook ontzettend nieuwsgierig of The Mule het niveau van deze film kon evenaren. Het is een mooi moment om dat te beoordelen nu The Mule op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc verkrijgbaar is.

Oorlogsveteraan en bloemkweker Earl Stone (Clint Eastwood) heeft zijn familie jarenlang verwaarloosd om de beste in zijn vak te worden. Hoewel de relaties met zijn ex-vrouw Mary (Dianne Wiest) en dochter Iris (Alison Eastwood) moeizaam zijn, focust Earl zich op zijn kleindochter Ginny (Taissa Farmiga). Zij staat op het punt om in het huwelijksbootje te stappen, maar nu Earl zijn huis heeft verloren kan hij zijn belofte om zijn kleindochter financieel te steunen niet waarmaken. Als hij een lucratief aanbod krijgt kan hij ook niet anders dan om hierop in te gaan. Niet wetende dat hij op het punt staat om de belangrijkste drugskoerier voor het kartel te worden.

Familiedrama
In de kern is The Mule een familiedrama. De focus ligt nadrukkelijk op Earl en hoe hij zijn gezin heeft verwaarloosd. Op zijn oude dag realiseert hij zich maar al te goed dat hij het al die jaren fout heeft gedaan. Hij probeert op krampachtige wijze de relaties met zijn familie te lijmen terwijl de druk vanuit het kartel wordt opgevoerd. Dan nog maar te zwijgen over het feit dat Earl op de radar komt van de ambitieuze DEA-agent Bates (Bradley Cooper). Earl zit dan ook in een lastig parket, maar hij heeft ook geen andere keuze dan om zijn ritjes voor het kartel te voltooien. Want er zijn zware consequenties als hij besluit om ermee te stoppen.

Acteerwerk
The Mule is geen spannende misdaadfilm ondanks dat Earl regelmatig onder druk wordt gezet door ongure types en een pistool tegen het lijf krijgt gedrukt. Dat neemt niet weg dat de film enorm onderhoudend is. Als kijker leef je mee met Earl, maar is er ook verbazing over hoe onnozel en goedgelovig hij is. Eastwood speelt de rol van de bejaarde drugskoerier dan ook uitmuntend, maar het acteerwerk van de ondersteunende cast is ook uitstekend te noemen. Vooral Dianne Wiest zet als Earl’s gefrustreerde ex-vrouw een zeer sterke rol neer terwijl Bradley Cooper overtuigt in een voor hem doen ingetogen rol als DEA-agent Bates.

Blu-ray Disc
The Mule is sinds deze week verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. De beeldkwaliteit is subliem en ook het geluid klinkt voortreffelijk. Daarnaast bevat de uitvoering interessant bonusmateriaal waarin de focus ligt op hoe The Mule tot stand is gekomen, waar het fictieve verhaal over Earl Stone op gebaseerd is en de terugkeer van Clint Eastwood op het zilveren scherm. Om de release maar allure te geven wordt de Blu-ray Disc geleverd met een stijlvolle kartonnen slipcase.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5