The Mountain Between Us (2017) recensie

The-Mountain-Between-Us_ps_1_jpg_sd-low_©-2017-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedThe Mountain Between Us is voor de Israëlische regisseur Hany Abu-Assad het eerste grote Hollywood-project dat met de trailer hoge ogen gooide. Met Oscarwinnares Kate Winslet en Golden Globe-winnaar Idris Elba aan boord kon het dan ook haast niet fout gaan met de verfilming van de roman van auteur Charles Martin, maar de film bevat toch wel een aantal manco’s. Dat is jammer, want er was naar mijn mening veel meer mogelijk geweest met het drama.

Het verhaal draait om Alex (Kate Winslet) en Ben (Idris Elba) die in dezelfde situatie belanden als hun vlucht naar huis wordt geannuleerd. Alex moet op tijd terug zijn voor haar eigen bruiloft terwijl Ben weer aan de slag moet als chirurg in het ziekenhuis. Alex weet een piloot met een vliegtuigje over te halen om haar naar huis te brengen en ze biedt Ben een stoeltje aan. Onderweg gaat het gruwelijk mis als het vliegtuig neerstort en de twee wildvreemden op een met sneeuw bepakte berg belanden. Ver verwijdert van de bewoonde wereld.

Langzaam maar zeker groeien de twee naar elkaar toe en ze hebben elkaar hard nodig als ze deze ramp willen overleven. De dagen verstrijken en hulp lijkt er maar niet te komen. De aantrekkingskracht is evenals de overlevingsdrang overduidelijk en een romance lijkt dan ook onvermijdelijk. En dat terwijl Ben’s akelige verleden en Alex’ huidige situatie voor de nodige problemen zorgen. Wat als ze ooit van de berg afkomen en het normale leven weer moeten oppakken? Het is tevens ook het enige interessante vraagstuk.

The Mountain Between Us is niet spannend genoeg om de aandacht van de kijker vast te houden. Iedere uitzichtloze situatie wordt wel weer op een miraculeuze wijze opgelost en als kijker krijg je nooit het idee dat het gruwelijk kan aflopen. Ook de wijze waarop het tweepaar de extreme kou en een ernstig tekort aan voedsel overleven is bewonderenswaardig en ze lijken deze benarde situatie eenvoudig het hoofd te bieden. Het sterke acteerwerk van zowel Kate Winslet als Idris Elba zijn dan ook in combinatie met de mooie beelden van het winterachtige landschap de enige pluspunten van een relatief saaie film. The Mountain Between Us is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief en goedgevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Steun Filmliefhebber.com