The Midnight Man (2017) recensie

The Midnight ManEr zijn genoeg spelletjes die je kunt spelen om elkaar de stuipen op het lijf te jagen. Zoals het welbekende glaasje draaien en Bloody Mary. Volgens de één een middel om kwaadaardige demonen uit het hiernamaals op te roepen en voor de ander een nutteloos tijdverdrijf zonder angstaanjagende consequenties. In de door Aitor Uribarri geregisseerde horror/thriller The Midnight Man spelen de hoofdprotagonisten eveneens een spelletje. Dat in grote lijnen gebaseerd is op The Midnight Game. Hoe loopt dat voor hen af?

Jessica (Wendie Weldon) en haar echtgenoot Kyle (Tommy Day Carey) hebben het zwaar. Hun huwelijk staat op springen en de relatietherapie doet weinig goeds. Toch volgen zij de tip op van de therapeut om het weekend samen door te brengen in een afgelegen huisje. Zonder mobiele telefoons en invloeden van buitenaf. Jessica probeert er op krampachtige wijze nog het beste van te maken en zij verzint van alles om de tijd door te komen. Om de avond goed af te sluiten vraagt ze Kyle om het spel The Midnight Man te spelen. Een spelletje om zogenaamd een demon op te roepen en elkaar de stuipen op het lijf te jagen. Maar wat begon als een grap heeft gevolgen voor het stel als na middernacht de vreemde activiteiten in en rondom het huis toenemen.

Overacting
Wanneer 2 hoofdpersonages in een horrorfilm moeten verblijven op een afgelegen locatie weet je als kijker al in grote lijnen wat er gaat gebeuren. Of er verschijnt een bloeddorstige seriemoordenaar ten tonele of het huis is bezeten. Op dat vlak heeft The Midnight Man dan ook niets nieuws te bieden, want we hebben het al vaker gezien. Maar dat is niet de reden waarom de film van Uribarri wordt bestempeld als een slappe horror/thriller. Hoofdrolspelers Wendie Weldon en Tommy Day Carey acteren zeer matig en zij maken zich veelvuldig schuldig aan overacting. Wat de kwaliteit, maar vooral het realisme niet ten goede komt.

Ken Foree
De aanwezigheid van Ken Foree mag dan ook als lichtpuntje worden gezien. Want in de rol van schuldeiser Hamilton die Jessica en Kyle midden in de nacht een bezoekje brengt doet de acteur het uitstekend. Het is zeker niet voldoende om te kunnen genieten van The Midnight Man, want de matige make-up en geluidseffecten en een gebrek aan spanning zorgen toch voor een grote teleurstelling. Terwijl er toch potentie ligt om met het verhaal iets meer te doen. Met die wetenschap is het jammer dat de film zo uitpakt, maar anderzijds had ik het kunnen weten. Want wat mag je verwachten van een film met een karig budget en die binnen 10 dagen is opgenomen?

The Midnight Man is verkrijgbaar op DVD.

1

Steun Filmliefhebber.com