The Meg (2018) recensie

The-Meg_ps_2_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent-All-Rights-ReservedThe Meg is een project dat echt al jaren op de planken ligt. Men sprak al over een verfilming vanaf het eerste moment dat de huiveringwekkende thriller werd uitgebracht. Maar het project werd telkens in de ijskast geplaatst wegens een gebrek aan budget, techniek en het geloof om van het verhaal over de reusachtige haai een kassucces te maken. Maar dit jaar werd het dan eindelijk realiteit! The Meg werd verfilmd. Met regisseur Jon Turteltaub aan boord, actieheld Jason Statham in de hoofdrol en een vloedgolf aan CGI animaties om de gigantische haai tot leven te brengen.

Een expeditie naar de bodem van de oceaan loopt dramatisch af als de onderzeeërs van het onderzoeksteam worden aangevallen door een megalodon. Een prehistorisch wezen waarvan men dacht dat deze al 25 miljoen jaar uitgestorven is. Maar het moge duidelijk zijn dat het gigantische roofdier nog steeds vrolijk rondzwemt. Wanneer reddingsexpert Jonas (Jason Statham) erin slaagt om de wetenschappers van een haast onvermijdelijke dood te redden, is de vreugde van korte duur. De megalodon heeft een weg naar de oppervlakte gevonden en niemand op zee is veilig zolang de bloeddorstige haai in leven is. Samen met een team van doortastende wetenschappers gaat Jonas de uitdaging aan om het beest tot een halt toe te roepen.

Haaienhapje
In tegenstelling tot het boek is The Meg meer een actiefilm dan een horrorfilm. Waarin Jason Statham als de moderne actieheld nogmaals de mouwen opstroopt en met vooral het geluk aan zijn zijde de strijd aangaat met het reusachtige roofdier. Gedurende de film heb je als kijker dan ook nooit het idee dat het hoofdpersonage weleens als een haaienhapje kan eindigen. In welke uitzichtloze situatie hij dan ook belandt en dat doet toch wel een beetje afbreuk aan de spanning. Wie Jaws nog vers in het geheugen heeft zitten weet immers wel hoe een film als The Meg gaat aflopen. Maar dat neemt niet weg dat de door Jon Turteltaub geregisseerde spektakelfilm enorm vermakelijk is.

Visueel spektakel
Met mooie visuele en make-up effecten weten de makers een mooie spektakel op het zilveren scherm te toveren. De megalodon is indrukwekkend en realistisch terwijl expliciete beelden van aangevreten dieren en afgebeten ledematen niet worden geschuwd. Choquerend wil ik het niet noemen, maar dat het wezen bloeddorstig is moge duidelijk zijn. Evenals het feit dat The Meg een vlotte film is waarin de spectaculaire scènes elkaar in rap tempo aflossen. Het is dan ook een film die het niet hoeft te hebben van een goed verhaal of overtuigende acteerprestaties. Hoewel de makers het dan ook niet kunnen laten om op krampachtige wijze wat drama toe te voegen. Dat mag naar mijn mening zeker als minpunt worden gezien hoewel ik mij kostelijk vermaakt heb.

Blu-ray Disc
The Meg is sinds kort verkrijgbaar op DVD, Blu-ray Disc, 4K UHD Blu-ray Disc en natuurlijk ook digitaal te bewonderen via één van de online video-on-demand diensten. De Blu-ray Disc bevat een sublieme beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld is haarscherp en vrij van storende factoren zoals ruis terwijl het bombastische geluid de woonkamer binnen dendert. Daarnaast is het schijfje opgevuld met interessant bonusmateriaal.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5
5 (1 vote)