The Martian: VR Experience

The Martian: VR Experience review

Als filmliefhebber en gamer werd ik direct enthousiast toen 20th Century Fox het nieuws naar buiten bracht dat zij haar eerste Virtual Reality game op de markt brengt. The Martian: VR Experience van het Fox Innovation Lab stelt de speler in staat om een aantal scènes uit de film The Martian na te spelen. Normaliter waag ik mij niet aan game reviews, maar voor dit soort uitzonderlijke producten maak ik graag voor een keertje een uitzondering.

Maar The Martian: VR Experience is ook niet echt een game, maar meer een aanvulling op de door Ridley Scott geregisseerde Science Fiction film. Zonder deze gezien te hebben is het lastig om het verhaal te doorgronden, want de door Ridley Scott geproduceerde game speelt zich af nadat astronaut Mark Watney voor dood is achtergelaten op de rode planeet Mars. En als speler kruip je in de huid van de vindingrijke wetenschapper die in de film en in de game wordt gespeeld door Matt Damon.

Al gauw krijg je de opdracht om een aantal missies te voltooien. Dit varieert van het sorteren van de door jou geteelde aardappels tot aan het manoeuvreren van het Marsvoertuig over de rotsige vlaktes van de onbewoonbare planeet. Jouw missie is als dat van Watney in de film niet anders, want je moet met behulp van het voltooien van deze opdrachten jouw verblijf op Mars zien te overleven.

De missies worden afgewisseld met scènes uit de film. Kwalitatief ziet het er allemaal goed en realistisch uit. Je hebt echt het gevoel dat je op de planeet bent en de verschillende voertuigen en hulpstukken bediend. Dat heeft ook te maken met het feit dat je de game speelt met de Move-controllers van de PlayStation 4. Ergens is het jammer dat de door Robert Stromberg geregisseerde ervaring niet met een normale controller te spelen is, maar na de test is het ook logisch dat er voor deze speelwijze gekozen is.

Je moet dingetjes oppakken en bedienen en met de Move controllers heb je ook echt het idee dat je dit zelf doet. Het nadeel is wel dat je de controllers goed moet kalibreren om het maximale effect te bereiken en dat is in alle eerlijkheid wel een uitdaging. Soms werkt het niet helemaal perfect. Desalniettemin doet dat weinig afbreuk aan de ervaring die simpelweg fenomenaal is. Dat maakt The Martian: VR Experience een uitstekende game om uitvoerig kennis te maken met Virtual Reality en de werking van de speciale Move-controllers. Het is een game die aantoont dat VR niet alleen voor games, maar ook voor films van toegevoegde waarde kan zijn.

Game beoordeling:

The Martian: VR Experience is getest op de PlayStation 4 met een PlayStation VR bril en de PlayStation Move-controllers. De game is sinds heden verkrijgbaar in de PlayStation Store en heeft een prijs van 19,99 euro. Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis voor het ter beschikking stellen van een review exemplaar en met speciale dank aan Game-Outlet.nl voor het leveren van de Move-controllers.

The Martian: VR Experience trailer

4 gedachten over “The Martian: VR Experience review

1. Het is een geweldige ervaring, maar het staat nog wel in de kinderschoenen. Als je nu een PS4, bijhorende accessoires en de VR moet aanschaffen, dan ben je wel een behoorlijk bedrag kwijt. Desalniettemin wordt het alsmaar leuker en komt er meer content beschikbaar. Het is ook wel zo dat je niet 6 uur lang met een VR bril kan spelen, want na een uur of 2 word je het toch wel zat. Het is intensief.