The Martian

The Martian (2015) 3D Blu-ray Disc recensie

Door stom toeval heb ik vorig jaar The Martian in de bioscoop gezien en ik was (en nog steeds) laaiend enthousiast over de door Ridley Scott geregisseerde Science Fiction film. De filmmaker heeft natuurlijk al een aantal toppers in dit genre achter zijn naam staan, zoals het ijzingwekkende Alien, het futuristische Blade Runner en het spannende Prometheus. En ondanks dat The Martian ook in dit genre thuishoort, heeft de film weinig overeenkomsten met deze toppers. Hoe dat precies in elkaar steekt lees je in mijn recensie.

De film begint met enorm veel spanning als een team van astronauten op de rode planeet Mars in een hevige zandstorm belandt en ze de grootste moeite hebben om terug te keren naar het ruimtevaartuig. Terwijl iedereen veilig aan boord weet te komen is het astronaut Mark Watney (Matt Damon) die alleen achterblijft. Zijn teamleden zijn in de veronderstelling dat de botanicus het niet heeft overleefd en daarom vertrekken zij van de planeet voordat het te laat is. Echter weet Watney de aanslag op zijn leven te overleven, maar hij realiseert zich al snel dat hij helemaal alleen op de planeet is.

In de resterende minuten zien we grotendeels hoe Matt Damon als de achtergebleven astronaut probeert te overleven terwijl de tijd voor hem begint te dringen. En zonder communicatiemiddelen is het lastig om NASA te laten weten dat hij nog in leven is. Toch blijft hij positief en met goede moed en een beetje humor weet hij de kijker te vermaken met zijn plannen om zo lang mogelijk op Mars te kunnen overleven. Er ontstaat een mix van drama en humor terwijl in de slotfase van de film er nog genoeg ruimte voor spanning is als NASA alsnog ontdekt dat de achtergelaten Watney nog in leven is. En ze doen er natuurlijk alles aan om hem terug naar huis te halen.

De film zit vol met verbluffende speciale en visuele effecten, maar het overtuigende acteerwerk van Matt Damon en het aangrijpende verhaal zijn de belangrijkste factoren die The Martian een succes maken. Het mooie verhaal over de samenhorigheid en alle inspanningen van de mensen die samenwerken om het leven van Mark Watney te redden is indrukwekkend te noemen terwijl ook acteurs zoals Jessica Chastain, Jeff Daniels, Sean Bean, Michael Peña en Kate Mara in de beperkte schermtijd die zij krijgen overtuigen. En de 3D effecten bieden ook zeker een toegevoegde waarde. Het geeft je als kijker het gevoel dat je het allemaal van dichtbij meemaakt. Vooral in het laatste deel van de film, als NASA er alles aan doet om Watney te redden, komen deze effecten uitstekend tot hun recht.

De 3D Blu-ray Disc die 20th Century Fox op de markt brengt bevat natuurlijk ook de normale 2D versie en in beide gevallen is het beeld echt fantastisch te noemen. Het is haarscherp, de kleuren zijn warm doch natuurlijk en zelfs de ietwat donkere scènes zijn uitstekend te volgen. Ik heb ook niets te klagen over het geluid dat in DTS HD Master Audio 7.1 op de schijfjes staat. Wat een geweld komt er uit de luidspreker hoewel de mix dik op orde is. De dialogen zijn goed te verstaan, de muziek klinkt mooi en het bombastische geluid in de actievolle momenten is nooit overdreven hard. En hoe zit dat met de extra’s?

Ridley Scott zei het al in het interview dat er genoeg bonusmateriaal is gemaakt om de kijkers te vermaken. Er staat dan ook meer dan een uur aan extra’s op de discs met daarin de aandacht voor het script en de vertaling van dat script naar film, het castingproces en de kostuums. En zowel filmmakers, producenten als acteurs komen aan het woord en dat maken deze extra’s ook interessant en informatief. Uiteraard staan er nog veel meer extra’s op de disc, zoals bloopers, een trailer en fotogalerijen. En als kersje op de taart staan er zes korte features op de discs die meer inzicht geven in de reddingsoperatie, de verdeeldheid en de samenwerkingen tussen de mensen die Mark Watney proberen de te redden en de beproevingen die Watney ondergaat om zijn verblijf op Mars te overleven. Het leuke aan deze features is dat deze zo zijn gemaakt dat je als kijker het idee hebt dat dit ook waargebeurd is. Een mooie toevoeging aan een bomvolle en kwalitatief uitstekende 3D Blu-ray Disc.

Met dank aan 20th Century Fox voor het 3D Blu-ray recensie-exemplaar.

3 gedachten over “The Martian (2015) 3D Blu-ray Disc recensie

1. Gave review! Ik ga deze film zeker nog een keer 3D kijken thuis 🙂 Ik ging deze film in zonder enkele verwachtingen, geen trailer of wat dan ook gezien. Wat een geweldige film bleek het te zijn!