The Manson Family Massacre (2019) recensie

The Manson Family MassacreCharles Manson is wellicht de meest beruchte seriemoordenaar in de geschiedenis en het is dan ook niet zo vreemd dat er veel films rondom zijn persoon en sekte zijn gemaakt. Hoewel The Manson Family Massacre iets minder inzoomt op het leven van Manson, focust het verhaal zich op het historische moment dat ook beter bekend staat als de Tate moorden. Waarbij actrice en destijds echtgenote van Roman Polanski Sharon Tate wordt vermoord door leden van de zogenaamde Manson familie.

Verschillende periodes
In de door Andrew Jones geschreven en geregisseerde horrorfilm focust de filmmaker zich op de periodes in de jaren ’60 en ’90. In de jaren ’60 draait het vooral om de drugshandel waar de Manson familie in verwikkeld is, maar we zien ook hoe Charles Manson (Ciaron Davies) zich ontwikkelt als een doortastende en maniakale sekteleider. De tweede periode staat centraal rondom het personage Margot (Brendee Green). Een zangeres die in de jaren ’90 het huis aan Cielo Drive betrekt. De plaats waar leden van de Manson familie Sharon Tate vermoorden.

Tate
Het verhaal rondom Sharon Tate en haar moord is niet onbekend en eveneens vaker verfilmd. Zoals in de recente film van Quentin Tarantino Once Upon A Time… in Hollywood. Het is logisch dat een huiveringwekkend en waargebeurd verhaal als dat van Sharon Tate wordt gebruikt, maar ik ben wel van mening dat een waargebeurd verhaal op de juiste manier moet worden verfilmd. Aan de uitwerking van Andrew Jones is het overduidelijk te zien dat de filmmaker moeite had met het kiezen van een richting. Terwijl belangrijke perioden in het verhaal worden overgeslagen creëert hij een ietwat warrige film die noch spannend noch eng is en al helemaal niet een eerbetoon is aan de vermoordde actrice.

Pluspuntje
Gelukkig is The Manson Family Massacre niet een ‘total loss’, want er zijn een paar pluspuntjes te noemen zoals de broeierige settings en het overtuigende acteerwerk van Ciaron Davies. De acteur improviseerde grotendeels zijn tekst in de rol van Charles Manson en met behulp van make-up kroop hij in de huid van de maniakale sekteleider. Hij speelt de rol vol overtuiging en dat mag zeker als een groot pluspunt worden gezien. Desalniettemin is het niet genoeg om de film te beoordelen met een voldoende, want daarvoor schiet The Manson Family Massacre op teveel fronten tekort.

The Manson Family Massacre is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

1.5