The Mandalorian

The Mandalorian – Seizoen 1 (2019) recensie

Ik schreef vorig jaar een artikel over mijn eerste indruk van The Mandalorian. Een serie die zich afspeelt in het Star Wars-universum en speciaal voor de streamingdienst Disney+ is ontwikkeld. In het 8-delige eerste seizoen maken we kennis met de Mandaloriaan (Pedro Pascal). Een premiejager die na de val van het Galactische Rijk zijn inkomsten bij elkaar sprokkelt door voortvluchtige criminelen in het heelal op te sporen. Maar van zijn vaste opdrachtgever Greef Karga (Carl Weathers) krijgt hij een bijzondere opdracht, die zijn leven ingrijpend zal veranderen.

Baby Yoda

De Mandaloriaan krijgt de opdracht om een vijftig jaar oude wezen op te sporen en in te leveren bij de cliënt. Die overduidelijk een trouwe aanhanger is van het inmiddels gevallen keizerrijk. Het wezen is van dezelfde soort als Jedi-meester Yoda en enorm schattig. Zelfs een beetje ondeugend op zijn tijd. Dat de premiejager dan ook de code van de gilde verraadt om het jong te beschermen, is niet zo heel vreemd. De grote vraag is natuurlijk of The Child niet een enorme slimme marketingtruc is om niet alleen de serie populair te maken, maar ook om een batterij aan merchandise te kunnen verkopen.

Star Wars

Enfin, dat is niet zo belangrijk. Want het is gewoon een feit dat de liefhebbers van Star Wars een hoop plezier zullen beleven aan het eerste seizoen van The Mandalorian. De herkenbare settings en personages zorgen voor een prettig gevoel bij de fans. Bekende werelden, zoals Tatooine, worden bezocht terwijl de Mandaloriaan bekende Star Wars personages tegen het lijf loopt. Zoals de geniepige Java’s, de meedogenloze Tusken Raiders en de schietgrage Stormtroopers. Terwijl de Mandaloriaan een tof personage is dat uiterlijke overeenkomsten heeft met de bekende premiejagers Boba en Jango Fett.

Kwaliteitsserie

The Mandalorian speelt zich af in de periode tussen Star Wars: Return of the Jedi en Star Wars: The Force Awakens en het is een kwaliteitsserie met niet alleen een goed verhaal, maar ook met enorm veel spektakel en verbluffende visuele effecten. De 8 afleveringen van circa 50 minuten kijken makkelijk weg. Te danken aan de sterke combinatie van drama, actie, humor en Sci-Fi, maar ook aan het overtuigende acteerwerk. Als liefhebber van Star Wars heb ik er van genoten en ik kan niet wachten om door te pakken met het tweede seizoen. Dat sinds kort ook te zien is op Disney+.

SCORE: 8,0