The Magnificent Seven (2016) recensie

The Magnificent SevenWe zien steeds vaker dat de filmmakers in Hollywood naar een bekend recept grijpen om een snelle dollar te kunnen verdienen. Nieuwe innovatieve ideeën zijn schaars en een wildgroei aan remakes is dan ook onvermijdelijk. De één is overduidelijk beter dan de andere, maar in de regel zijn deze vernieuwde versies inferieur aan het origineel. Maar hoe zit dat met de remake van The Magnificent Seven? Een film die de trend doorbreekt of evenals andere bestempeld mag worden als een slappe kopie van het origineel.

Het antwoord op deze vraag is niet zo simpel, want The Magnificent Seven van regisseur Antoine Fuqua is een western zoals deze hoort te zijn. In de openingsfase maken we kennis met Emma Cullen (Haley Bennett) die de hulp van de wetshandhaver Chisolm (Denzel Washington) als haar dorp in zijn greep wordt gehouden door de bruut Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard). En voordat Chisolm de strijd aangaat met Bogue en diens volgers, gaat hij op zoek naar 6 metgezellen die bereid zijn om hem te helpen om het dorpje te bevrijden.

De eerste helft van de film is traag en Chisolm’s zoektocht naar de overige 6 leden van ‘The Magnificent Seven’ staat centraal. Uiteindelijk weet hij cowboys als Faraday (Chris Pratt), Goodnight Robicheaux (Ethan Hawke) en Jack Horne (Vincent D’Onofrio) te strikken voor de strijd die in de tweede helft volledig losbarst. De actie is van een hoog niveau en Fuqua brengt alles uitstekend in beeld. Op de mooie special effects, de prachtige decors en authentieke kostuums is dan ook niets aan te merken. Toch is The Magnificent Seven te traag om te bestempelen als een zeer onderhoudende western.

Ik verloor vaak de aandacht. Vooral in de eerste helft van de film kabbelt het verhaal een beetje door en zelfs het overtuigende acteerwerk van Denzel Washington en de komische momenten van Chris Pratt weten deze verwende filmliefhebber niet helemaal te bekoren. De film moet dan ook genoegen nemen met een gemiddelde score. Ondanks dat deze op een zeer nette Blu-ray Disc met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een handjevol interessant bonusmateriaal verschijnt.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

One thought to “The Magnificent Seven (2016) recensie”