The Lost City of Z (2016) recensie

The Lost City of ZEen waargebeurd verhaal verpakt in een Indiana Jones-achtige film. Het is wellicht de beste omschrijving van The Lost City of Z waarin de Britse ontdekkingsreiziger Percy Fawcett (Charlie Hunnam) zijn familienaam wil zuiveren en dat wil bewerkstelligen door de nog onontdekte grens tussen Brazilië en Bolivia te verkennen aan het begin van de 20ste eeuw. Als kijker word je meegevoerd in de gevaarlijke reis naar en door het Amazonegebied waar Fawcett en zijn gezelschap bestaande uit Henry Costin (Robert Pattinson) en Arthur Manley (Edward Ashley) het woeste landschap trotseren. Op zoek naar de verloren stad die als ‘Z’ bestempeld wordt.

De door James Gray geschreven en geregisseerde film is allesbehalve een spektakel ondanks dat er soms een aantal spannende fragmenten aanwezig zijn. Het zijn vooral de mooie beelden van het landschap en het overtuigende acteerwerk dat voor het vermaak zorgen. Naast Charlie Hunnam is het de haast onherkenbare Robert Pattinson die de rol van ontdekkingsreiziger Henry Costin ijzersterk invult. En er is mooie bijrol voor Sienna Miller als Percy’s vrouw Nina Fawcett. Maar is het allemaal voldoende om The Lost City of Z te bestempelen als een topper?

Helaas niet. Ondanks dat het verhaal interessant is en het acteerwerk prima is. De film is simpelweg te saai om de kijker echt gedurende de ruime twee uur die de film duurt te vermaken. Tijdens zijn speurtocht naar de verloren stad, zien we Fawcett strijden tegen zijn superieuren in Londen en hoe hij vecht tegen het verdriet als hij zijn gezin opnieuw voor een aantal jaren in de steek moet laten als hij op expeditie gaat. Na de tweede keer valt men dan ook snel in herhaling wat het amusement niet ten goede komt en na afloop overheerst het gevoel dat er veel meer in had gezeten. The Lost City of Z is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD.

Score: 6,0

Met dank aan Remain in Light voor het DVD recensie-exemplaar.

One thought to “The Lost City of Z (2016) recensie”