The Lodgers

The Lodgers (2017) recensie

The LodgersHet is pas de tweede film die regisseur Brian O’Malley heeft gemaakt, maar door de trailer werd ik enorm nieuwsgierig naar zijn vorig jaar verschenen horrorfilm The Lodgers. Source 1 Media heeft de film onlangs uitgebracht op een kwalitatief goede DVD en het was dus een mooi moment om deze te beoordelen. Zeker na de vertoning tijdens de Halloween Horror Show waar de film op op het zilveren scherm te bewonderen was. Maar maakt The Lodgers ook mijn hoge verwachtingen waar?

Ik ben een liefhebber van spookverhalen. Spookhuizen, geestverschijningen en mysterie zijn voor mij de juiste ingrediënten om mij op het puntje van mijn stoel te laten balanceren. In The Lodgers staan deze onderwerpen centraal. We zien hoe de jonge broer en zus Rachel (Charlotte Vega) en Edward (Bill Milner) in een afgelegen landhuis samenwonen en vrezen wat er in de kelder zit opgesloten. Het is alleen toegestaan om overdag in en rondom het gebied te verblijven terwijl de noodzakelijke uitstapjes naar het nabijgelegen dorp tot een minimum worden beperkt. ’s Nachts gaan de deuren van hun slaapkamers op slot. In angst voor wat er ontwaakt en uit de kelder kruipt.

Het mysterieuze begin doet je als kijker afvragen wat er aan de hand is en waar de tieners zo bang voor zijn. De antwoorden worden in mondjesmaat gevoerd en de puzzelstukjes vallen langzaam maar zeker op hun plaats. Verpakt in een stilistische film die in een authentiek spookhuis in Ierland werd opgenomen. Het zet toch wel de beklemmende en naargeestige toon die continu voelbaar is. Terwijl de aandacht op het verhaal geen moment verloren gaat. Mede te danken aan de krankzinnige aard van het door David Turpin geschreven scenario, maar ook door het uitstekende acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers.

In tegenstelling tot genregenoten bevat de film geen goedkope trucs om de kijker de stuipen op het lijf te jagen. ‘Jump scares’ zijn er niet terwijl de beelden van huiveringwekkende entiteiten tot een minimum beperkt blijven. Het zijn juist de subtiele hints naar wat er eventueel komen gaat wat The Lodgers spannend maakt. De onervaren regisseur heeft naar mijn mening dan ook laten zien uit welk hout hij gesneden is en dat zijn werk zeker naar meer smaakt. Laten we hopen dat zijn volgende project dat niveau kan evenaren. Ondanks dat The Lodgers allesbehalve een simpele mainstream horrorfilm is.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.