The Lion King (2019) recensie

The-Lion-King-OV-_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-ReservedThe Lion King is een iconische Disney Classic uit 1994 die tot op heden ongeëvenaard is. De film is zo hartverscheurend en betoverend dat geen filmmaker het aandurft om ook maar enigszins een poging te wagen om in de buurt te komen van de door Roger Allers en Rob Minkoff geregisseerde animatiefilm. Op één na dan, want Jon Favreau greep dit jaar de kans met beide handen aan om de live-action remake te regisseren. Na de succesvolle remake van The Jungle Book mag hij opnieuw in de regiestoel plaatsnemen om dit zeer uitdagende project in goede banen te leiden.

Succesvol
En ik val gelijk met de deur in huis. The Lion King overtreft de klassieker geen moment, maar ik ben van mening dat Favreau toch aardig in de buurt komt van het origineel. Een zeer knappe prestatie als je het mij vraagt. Nu is het wel zo dat het succes niet uit de lucht komt vallen, want hij heeft enorm op safe gespeeld. De film is dan ook haast een exacte kopie hoewel er hier en daar een aantal kleine wijzigingen en toevoegingen te bespeuren zijn. Daaronder nieuwe liedjes van zangeres Beyoncé en spijtig genoeg een aangepaste versie van Scar’s ‘Be prepared’.

Fenomenaal
Waar The Lion King wel in uitblinkt zijn de fenomenale computeranimaties. Het is haast niet voor te stellen dat 99,9% van de film nep is en met behulp van de computer op het scherm is getoverd. Het ziet er levensecht uit! De mooie settings, de spannende actiemomenten en de dieren zien er overtuigend echt uit. Een klein puntje van kritiek heb ik op de mimiek van de dieren die soms niet overeenkomt met de woorden die zij spreken. Maar dat is misschien een beetje muggenziften, want de animaties zijn betoverend te noemen. Hoewel ik ook van mening ben dat de ouderwetse stijl van animeren natuurlijk ook zijn charmes heeft.

Knappe remake
The Lion King is dus een knappe remake. Wellicht iets minder imposant als het origineel, maar ook deze keer zat ik soms weer met een brok in mijn keel te kijken. Het is van het begin tot en met het einde genieten van verbluffende animaties en bekende personages zoals Simba (Donald Glover), Scar (Chiwetel Ejiofor), Muafasa (James Earl Jones), Timon (Billy Eichner) en Pumbaa (Seth Rogen) die in een nieuw jasje zijn gestoken. Overigens moet ik ook eerlijk zeggen dat ik de ‘nieuwe’ Timon en Pumbaa veel leuker vind dan in het origineel, maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn. In ieder geval heb ik opnieuw genoten van deze emotionele rollercoaster die adembenemend mooi is. Ondanks dat het niveau van het origineel niet wordt gehaald.

The Lion King is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc. Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4