The-Lighthouse_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-Universal-Pictures-International

The Lighthouse (2019) recensie

The-Lighthouse_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-Universal-Pictures-InternationalNa het sterke horror/drama The Witch kreeg regisseur Robert Eggers de vrije hand om The Lighthouse te regisseren. Met Willem Dafoe en Robert Pattinson die de rollen van een gepensioneerde zeerot en zijn knecht spelen. De nieuwsgierigheid naar The Lighthouse was immens groot, want de film is al door velen bestempeld als één van de toppers in 2020. Nu de film op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc is verschenen, is het een mooi moment om te bekijken of die lovende woorden ook terecht zijn.

Thomas (Willem Dafoe) is een gepensioneerde zeerot die tegenwoordig de leiding heeft over de vuurtoren op een afgelegen rotseiland. Hij krijgt hulp van Ephraim (Robert Pattinson). Een jongeman die niet alleen door zijn leidinggevende wordt misbruikt als slaaf, maar ook de toegang tot de lantaarn wordt ontzegd. De naderende storm zorgt ervoor dat de mannen geïsoleerd raken, maar ook op het randje van de waanzin balanceren. Wanneer de vreemde gebeurtenissen zich opstapelen, maar vooral huiveringwekkende visioenen en overmatig drankmisbruik de kop opsteken, slaan bij de vuurtorenwachters de stoppen door.

Beklemmend
Vanaf de eerste minuut is het al duidelijk dat The Lighthouse een beklemmend horror/drama is. De film is volledig in zwart-wit opgenomen terwijl de 4:3 beeldverhouding de beklemmende sfeer extra benadrukt. In een vrij leeg en klein decor dat het onderkomen van de vuurtorenwachters moet voorstellen, spelen Willem Dafoe en Robert Pattison op zeer overtuigende wijze de rollen van Thomas en Ephraim. Mysterieuze personages die beiden een geheim dragen en elkaar tot waanzin drijven. Waanzin die gepaard gaat met onheilspellende visioenen en buitensporig geweld. Dat door Eggers ook niet wordt geschuwd en de filmmaker laat dan ook weinig aan de verbeelding over.

Giftige omgeving
De uiterst giftige omgeving is geen plaats voor labiele mensen. Een individu moet immers sterk in de schoenen staan wil het in totale isolatie kunnen leven. De naderende storm, de cirkelende en krijsende zeemeeuwen alsmede de in de verte klinkende hoorn, staan symboliek voor het onheil dat zich op het eiland gaat afspelen. Je hoeft ook geen raketgeleerde te zijn om uit te vogelen hoe The Lighthouse gaat eindigen, maar Eggers heeft toch een aantal aangename verrassingen voor de kijker in petto. Terwijl de bovenkamer tijdens de film flink aan het werk wordt gezet. Want ergens wil je als kijker weten hoe de vork in de steel zit. Maar het advies is om het op je af te laten komen. Laat je meevoeren in het verhaal en proef de naargeestige sfeer. Dan is The Lighthouse het effectiefst.

Waardering: 4 uit 5.