The LEGO Batman Movie (2017) recensie

The LEGO Batman MovieDrie jaar geleden verscheen de vermakelijke animatiefilm The Lego Movie. Een film die voor jong en oud geschikt is en waarin de beroemde bouwsteentjes van fabrikant LEGO een hoofdrol opeisen. In deze komische familiefilm had superheld Batman al een belangrijk aandeel in het verhaal en het is dan ook niet zo vreemd dat de LEGO-versie van de Dark Knight zijn eigen film heeft gekregen. The LEGO Batman Movie heb ik helaas in de bioscoop gemist, maar nu deze animatiefilm op Blu-ray Disc is verschenen, is het een mooi moment om de door Chris McKay geregisseerde film te beoordelen.

McKay hield zich in zijn carrière grotendeels bezig met het regisseren van afleveringen van Robot Chicken en in zijn rol als regisseur van The LEGO Batman Movie volgt hij 21 Jump Street-makers Phil Lord en Christopher Miller op. Stemacteur Will Arnett keert terug om de gemaskerde burgerwacht van zijn stem te voorzien, maar ook beroemde acteurs zoals Michael Cera, Rosario Dawson, Ralph Fiennes en Zach Galifianakis zijn te horen als beroemde personages uit het Batman-universum. Denk dan aan karakters zoals Joker, Batgirl, Alfred en Robin.

Het verhaal van The LEGO Batman Movie is vrij simpel en het draait grotendeels om de humor. Dubbelzinnige grappen en klunzige LEGO poppetjes zorgen grotendeels voor het vermaak terwijl het enorm grappig is om te zien dat men suggereert dat Batman en Joker een haat-liefdeverhouding hebben. Ze haten elkaar, maar ze kunnen ook niet zonder elkaar. Een thema dat al vaker in de films en de comics aan bod is gekomen, maar nu op een bijzonder grappige wijze wordt aangestipt in een vermakelijke animatiefilm.

Een animatiefilm die uitblinkt in fantastische animaties, kleurrijke decors en grappige personages. Daarnaast zijn er genoeg verwijzingen naar de oudere Batman-films en -series, films zoals The Lord of the Rings en Harry Potter en laten vrijwel alle schurken uit Gotham City zich wel even zien. Denk dan aan personages zoals Harley Quinn, The Riddler, Mr. Freeze en Penguin. Het enige minpuntje is dat een aantal fragmenten een beetje saai zijn en het lijkt erop dat deze bewust zijn toegevoegd om een speelduur van ruim 90 minuten te kunnen garanderen. Enfin, dat nemen we maar voor lief, want The LEGO Batman Movie is een leuke film voor jong en oud.

De film is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die ook een enorme hoeveelheid aan extra’s bevat. Daaronder 6 specials over het LEGO-universum en hoe de film gemaakt is, promotiemateriaal zoals trailers, personage profielen en een blik op het comic con panel, verschillende korte animatiefilms, verwijderde scènes en audiocommentaar van de regisseur en de crew.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

7 thoughts to “The LEGO Batman Movie (2017) recensie”

1. Vond ‘m erg tof en kijk er naar uit ‘m nog een keer te zien. Heb inmiddels die auto van de Joker, de Scuttler en de Batmobile zelf gebouwd (voor m’n dochter natuurlijk ;))