The Leftovers – Seizoen 3 (2016) DVD recensie

The Leftovers - Seizoen 3Het is helaas een feit dat veel televisieseries vroegtijdig worden beëindigd en de fans blijven dan ook met een leeg gevoel achter als zij de laatste aflevering hebben gezien. Maar een einde kan ook heel mooi zijn. Zeker als een serie netjes wordt afgerond en als het verhaal is verteld. Helaas is dat niet het geval bij The Leftovers. Een serie die ik als een van mijn favorieten heb bestempeld. Na 3 seizoenen trekt met de stekker uit de door Damon Lindelof en Tom Perrotta bedachte serie en men doet in de laatste 8 afleveringen van circa 55 minuten een poging om The Leftovers een passend slot te geven.

De eerste seizoenen waren intrigerend en lastig te doorgronden. Uiteenlopende personages en verschillende verhaallijnen hielden de kijker aan de buis gekluisterd. Met het derde seizoen ligt de focus logischerwijs op de afronding. Boeiend is het nog wel, maar zo mysterieus als de voorgaande delen is The Leftovers – Seizoen 3 niet. Ergens is dat jammer, maar het is ook fijn om eindelijk de antwoorden te krijgen waar je als kijker op zit te wachten. Ondanks dat deze niet helemaal bevredigend zijn.

Losse eindjes zijn er nog steeds en niet alle vragen worden beantwoord. De logica is ver te zoeken en af en toe is er geen touw aan vast te knopen. Normaliter is het wel een fijn gevoel als er voor de kijker de ruimte is om de puzzel op te lossen, maar in dit geval werkt het frustrerend. Zeker gezien het feit dat dit het laatste seizoen is. Als kijker wil je evenals de sleutelfiguren in de serie afsluiting. Is dat dan wellicht de boodschap? Dat je jezelf evenals de personages machteloos voelt en op zoek gaat naar de antwoorden?

Na 8 afleveringen van circa 55 minuten overheerst helaas de teleurstelling. De afronding van een van de betere series van de afgelopen jaren voelt afgeraffeld aan. Alsof er geen geld of tijd meer was om het netjes af te ronden. Dat neemt niet weg dat Justin Theroux, Christopher Eccleston en Carrie Coon de rollen van Kevin Garvey, Matt Jamison en Nora Durst opnieuw voortreffelijk spelen. Je voelt hun pijn en verdriet terwijl de zoektocht naar de waarheid achter het plotse vertrek van hun geliefden onverbiddelijk doorgaat.

Het derde seizoen van The Leftovers is vanaf vandaag verkrijgbaar in een kwalitatief goede 3-disc DVD box die evenals de voorgaande delen een goede beeld- en geluidskwaliteit bevat, maar geen bonusmateriaal. De box wordt wel geleverd met een stijlvolle slipcase van karton die netjes aansluit bij de eerder verschenen seizoenen.

Score: 6,0

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

5 thoughts to “The Leftovers – Seizoen 3 (2016) DVD recensie”

1. Seizoen 3 is wat mij betreft de beste uit de 3. Met name de surrealistische aflevering waarin hij een aanslag moet plegen in het hotel. Religie ligt er dik bovenop in de serie, alhoewel ik er niet achter kon komen of dit nu wel of niet een kritische bedoeling heeft. Maakt verder ook niet uit; ik vond het een heel bijzondere serie. Een van de weinige echt interessante in de grote stroom van middelmatigheid die met name Netflix over ons uitstort.